У рецензії розглянуто та проаналізовано основні ідеї, що представлені в праці Жака Рансьєра «Учитель-незнайко». Зокрема, зосереджено увагу на суті універсального методу навчання, що виводиться із педагогіки Жозефа Жакото. Цей метод протиставляється безперервним поясненням, що доволі часто можемо зустріти на уроках чи семінарах. Пояснення, твердить Рансьєр, закладає регресію, що виявляється нескінченним нагромадженням аргументів. Зупинити це може лише пояснювач, визнавши, що пояснень достатньо. Метод Жакото мав важливі антропологічні наслідки. Він грунтується на розумінні людини як волі, якій підкоряється розум. При цьому немає розуму вищого чи нижчого. Крім того, універсальний метод має соціальні та політичні наслідки. Жак Рансьєр презентує універсальний метод як засіб реалізіації емансипативного проекту, який має привести до розкріпачення розуму.
В рецензии рассмотрены и проанализированы основные идеи, которые представлены в работе Жака Рансьера «Учитель-незнайка». В частности, обращено внимание на сущность универсального метода обучения, который выводится из педагогики Жозефа Жакото. Этот метод противопоставляется беспрерывным объяснениям, которые довольно часто можем встретить на уроках и семинарах. Объяснения, как утверждает Рансьер, закладывает регрессию, которая оказывается нескончаемым нагромождением аргументов. Остановить это может только тот, кто объясняет, если признает, что объяснений достаточно. Метод Жакото имел важные антропологические следствия. Он основывается на понимании человека как воли, которая подчиняется разуму. При этом нет разума высшего или низшего. Кроме того, универсальный метод имеет социальные и политические последствия. Жак Рансьер представляет универсальный метод как средство реализации эмансипативного проекта, который должен привести к освобождению разума.
The review is dedicated to analysis of the main ideas in Jacques Rancière’s book «The ignorant schoolmaster». Author pays attention to the essence of universal method of teaching that can be find in Joseph Jacotot’s pedagogical theory. This method is opposed to explanations that quite often can be found on the lessons and semianars. As Rancière states, the explanations provide regression manifested endless accumulation of arguments. To stop this can only explanator by recognizing that explanation enough. Jacotot’s method had important anthropological implications. It is based on an understanding of human as will, which complies with the mind. There are no higher or lower minds. In addition, universal method has social and political implications. Jacques Rancière presents a universal method as a mean for realization of emancipative project, which should lead to the emancipation of the mind.