У статті розглядаються проблеми, пов'язані з
пошуками нової парадигми підготовки людини до
життя, яка б забезпечила не лише адаптивне став лення людини до дійсності, але й розвиток самої дійсності у відповідності до людських вимірів життя. Центром цієї парадигми є освіта, яка розвивається як відповідь на виклики цивілізації і одночасно як відповідь
на потреби людини знайти своє місце і можливості самореалізації у новому глобальному просторі. Фунда ментальні питання філософського і загальнокультурного рівня розглядаються в статті у зв'язку з адаптацією української освіти до потреб ринкової економіки.
The article examines the problems connected with the search of a new pa radigm of human being training for living, which should provide not only his/her adaptation to the reality, but the development of this reality according to the human being measures of life. Education is a central issue of this paradigm and is developed as an answer to the challenges of civilization and, at the same
time, to the requirements of human being to find the own place and possibilities
of self realization in the new global space. The fundamental questions of philo
sophical and cultural level are mainly examined due to the adaptation of the
Ukrainian education to the requirements of the market economy.