DSpace at library NPU Dragomanova » Філософія освіти » 2005 рік » № 1 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/2399
Title: Філософія освіти ХХІ століття: пошук пріоритетів
Authors: Андрущенко, В.
Keywords: дійсність
освіта
ринкова економіка
reality
market economy
education
Issue Date: 2005
Publisher: Видавництво НПУ ім. М.П. Драгоманова
Citation: Андрущенко В. Філософія освіти ХХІ століття: пошук пріоритетів / В. Андрущенко // Філософія освіти. - Київ: Майстер-клас, 2005, №1. - С. 5-17
Abstract: У статті розглядаються проблеми, пов'язані з пошуками нової парадигми підготовки людини до життя, яка б забезпечила не лише адаптивне став лення людини до дійсності, але й розвиток самої дійсності у відповідності до людських вимірів життя. Центром цієї парадигми є освіта, яка розвивається як відповідь на виклики цивілізації і одночасно як відповідь на потреби людини знайти своє місце і можливості самореалізації у новому глобальному просторі. Фунда ментальні питання філософського і загальнокультурного рівня розглядаються в статті у зв'язку з адаптацією української освіти до потреб ринкової економіки.
The article examines the problems connected with the search of a new pa radigm of human being training for living, which should provide not only his/her adaptation to the reality, but the development of this reality according to the human being measures of life. Education is a central issue of this paradigm and is developed as an answer to the challenges of civilization and, at the same time, to the requirements of human being to find the own place and possibilities of self realization in the new global space. The fundamental questions of philo sophical and cultural level are mainly examined due to the adaptation of the Ukrainian education to the requirements of the market economy.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/2399
Appears in Collections:№ 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Andrushchenko.pdf1.56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.