У статті розглянуто поняття «компетентності» в аспекті соціально-педагогічної роботи; визначено поняття «професійна компетентність» і охарактеризовано ключові складові професійності майбутніх фахівців соціальної сфери: соціального педагога та соціального працівника. Визначено, що для успішності соціально-педагогічної діяльності вагомим є соціально-педагогічна компетентність як показник професійності. Відповідно до ключових і базових складових соціально-педагогічної компетенції основною складовою є комунікативна компетентність, яка є показником сформованості професійної складової «Я-концепції» та готовності до професійної діяльності.
Professional communicative competence as an indicator of readiness for professional socio-pedagogical activities.The article views the term «competence» in aspect of social and educational work; it defines the term «professional competence» and characterizes key components of professionalism of future specialists of social sphere: a social educator and a social worker. It determines that social and pedagogical competence, as an indicator of professionalism, is very important for the successful social and educational activities. According to key and basic components of socio-pedagogical competence, the communicative competence is the main component, which is an indicator of formation of professional component «self-concept» and readiness for professional activities.