The article analyzes the stereotypes that are formed from the emotions that arise in response
to the image created by announcements. This article assesses the anti-Ukrainian rhetoric of
Russian propaganda, the disinformation defined as a basic of the information war against Ukraine;
the Russian media create fictional news about Ukraine via manipulation, simulation and actors.
There is necessity of finding alternatives to counter the information war, activity of the
psychological operations units; and forming the overall communication strategy and use
asymmetric response to the Russian hybrid war.
У статті проаналізовано стереотипи сприйняття, які формуються з емоцій, що
виникають як реакція на образ, створений інформаційними повідомленнями. У статті
здійснено оцінку антиукраїнської риторики російської пропаганди, визначено
дезінформацію, як основну тактику інформаційної війни проти України, створення
російськими ЗМІ вигаданих новин про Україну за допомогою маніпуляцій, імітацій та
акторів. Обґрунтовано необхідність пошуку альтернативи здійснення протидії
інформаційній війні, участь у цьому підрозділів психологічних операцій. Запропоновано
формувати загальну комунікативну стратегію та застосовувати асиметричні відповіді на
російську гібридну війну.
В статье проанализированы стереотипы восприятия, которые формируются из
эмоций, возникающих как реакция на образ, созданный информационными сообщениями. В
статье осуществлена оценка антиукраинской риторики российской пропаганды, определена
дезинформация, как основная тактика информационной войны против Украины, создание
российскими СМИ вымышленных новостей об Украине с помощью манипуляций, имитаций и
актеров. Обоснована необходимость поиска альтернативы осуществления
противодействия информационной войне, участие в этом подразделений психологических
операций. Предложено формировать общую коммуникативную стратегию и применять
асимметричные ответы на российскую гибридную войну.