Стаття присвячена одній з актуальних проблем у сучасній психологічній науці – булінгу в
початкових класах. У праці розглядаються погляди вітчизняних та зарубіжних науковців щодо
сутності феномена насилля, уточнено робочі дефініції понять булінг, шкільне насилля, агресія,
агресивність. Здійснено соціально-психологічний аналіз проявів насилля в середовищі дітей
початкових класів; за результатами емпіричного дослідження побудовано матрицю
кореляційного аналізу показників булінгу в початкових класах. Теоретично обґрунтовано
необхідність здійснення психопрофілактичних заходів щодо попередження шкільного насилля.
Статья посвящена одной из актуальных проблем в современной психологической науке –
буллингу в начальных классах. В работе рассматриваются взгляды отечественных и
зарубежных ученых о сущности феномена насилия, уточнено рабочие дефиниции понятий
буллинг, школьное насилие, агрессия, агрессивность. Осуществлен социально-психологический
анализ проявлений насилия в среде детей начальных классов; по результатам эмпирического
исследования построена матрица корреляционного анализа показателей буллинга в начальных
классах. Теоретически обоснована необходимость осуществления психопрофилактических
мероприятий по предупреждению школьного насилия.
The article is dedicated to one of the urgent problems in modern psychological science – bullying
in primary school. The work examines the views of domestic and foreign scholars regarding the nature of
the violence phenomenon, specified working definitions of bullying conception, school violence,
aggression and aggressiveness. Social-psychological analysis of the violence manifestations among
children of primary school was carried out; according to the results of empirical research the correlation
analysis matrix of bullying performance in primary school was built. Theoretically substantiated the need
for psycho preventive measures to prevent school violence.