Май серце і дивись у серце. Ці слова
відомого
польського поета Адама Міцкевича
стали останніми у праці українського філософа, психолога та педагога Степана Балея
«Шляхи самопізнання» (Краків,1946). Ними
автор у ролі подорожнього звертається до тих, хто у певний період
розвитку звільнився від проміжних ідеалів освітніх установ та стоїть
перед вибором свого життєвого шляху. І хоча Балей розуміє, що людина
не може здійснити заклик поета, але турбуватись про власне досягнення
повного розвитку і є тією турботу про все те, що є «серцем» душі, навіть
якби не було можливості поглянути випадково усередину неї й вивчити
її вміст. Яка мета самопізнання? У чому його складність? Що означає
пізнати самого себе? Віповіді на ці запитання не нові для читача. Втім,
Балей змушує вкотре повернутись до них освітян. Адже освітні інституції великою мірою впливають на здатність молодої людини на виході
із них самостійно обрати саму себе та протягом життя відповідально
ставитись до здійсненого вибору.
Имей сердце и смотри в сердце. Эти слова известного польского поэта Адама Мицкевича стали последними в труде украинского философа, психолога и педагога Степана Балея
«Пути самопознания» (Краков, 1946). Ими автор в роли путника обращается к тем, кто
в определенный период развития освободился от промежуточных идеалов образовательных учреждений и стоит перед выбором своего жизненного пути. И хотя Балей понимает,
что человек не может осуществить призыв поэта, но беспокоиться о собственном достижении полного развития и является тем беспокойством обо всем, что является «сердцем»
души, даже если бы не было возможности посмотреть случайно внутрь нее и выучить ее
содержимое. Какая цель самопознания? В чем его сложность? Что значит познать самого
себя? Ответы на эти вопросы не новые для читателя. Впрочем, Балей вынуждает в который
раз вернуться к ним педагогов. Ведь образовательные институции в большой степени влияют на способность молодого человека на выходе из них самостоятельно избрать самого
себя и в течение жизни ответственно относиться к осуществленному выбору.
Personality. Have the heart and look into the heart. These words of the famous Polish poet Adam
Mickiewicz became the latest ones in the work of the Ukrainian philosopher, psychologist and
pedagogue Stepan Baley “Ways of self-cognition” (Krakow, 1946). The author from the position
of a traveler used them for appeal to those who worked off transitional ideals of educational
institutions and face a choice of own life. But Baley understands that a person can not realize the
poet’s appeal. A person worries about personal achievement of perfect development and is the
bother of all that is the “heart” of the soul, even if it would not possible to look casually inside
it and explore its contents. What is the purpose of self-cognition? What is its complexity? What
does it mean to know him/herself? The answers to these questions are not new to the reader.
However, Baley makes the educators once again return to them. Because educational institutions
to a great extent affect the ability of the young person to choose his/herself independently and
to be responsible for making choice during his/her life.