У статті розглядається складний процес поліпшення якості шкільної географічної освіти дітей із вадами розумового розвитку, у тому числі оновлення навчально-методичного забезпечення в Україні у повоєнні роки. Розкрито основні завдання, що стояли перед шкільною освітою після звільнення нашої країни від фашистської окупації. Проаналізовано основні керівні документи уряду та органів освіти, навчальні плани для допоміжної школи, програми, підручники та методичні посібники того часу, що дало змогу з‘ясувати позитивні зрушення та характерні особливості навчання географії в спеціальних закладах України наприкінці 40-х років ХХ століття. Розкрито роль й місце географії в навчально-виховному процесі допоміжної школи. Висвітлено внесок окремих вчених у процес становлення шкільної географічної освіти розумово відсталих дітей.
В статье рассматривается сложный процесс улучшения качества школьного географического образования детей с нарушениями умственного развития, в том числе обновление учебно-методического обеспечения в Украине в послевоенные годы. Раскрыты основные задачи, которые стояли перед школьным образованием после освобождения страны от фашистской оккупации. Проанализированы основные руководящие документы правительства и органов образования, учебные планы для вспомогательной школы, программы, учебники и методические пособия того времени, что позволило выяснить положительные сдвиги и характерные особенности обучения географии в специальных заведениях Украины в конце 40- х годов ХХ века. Раскрыта роль и место географии в учебно-воспитательном процессе вспомогательной школы. Освещен вклад отдельных ученых в процесс становления школьного географического образования умственно отсталых детей.
Complex process of quality improvement of school geographic education of retarded children, including methodical support renewal in Ukraine in postwar year is considered in the article. Main tasks of school education after enlargement of our country from fascist occupation are exposed. Main gavernmetal documants, curriculums for schools for mentally retarded children, schemes, textbooks and study guides of mantioned time which help to understand positive changes and definig characteristics of geographic education in schools for mentally retarded children in Ukraine at the end of 40s XX century are analysed. Role and place of geography in educational process of schools for mentally retarded children. Scientific contribuation of separate luminaries into geographic education establishment for mentally retarded children is illustrated.