У дисертації вперше здійснено комплексне дослідження богословської освіти в Україні, розроблено історичну та сучасну типологію богословської освіти. Встановлено відмінності релігійного та світського освітнього простору у розвитку богословської освіти. Проаналізовано підходи у розумінні богослов’я та богословської освіти серед українських інтелектуалів. Здійснено диференціацію предметних полів богослов’я та інших галузей знання про релігію. Проаналізовано етапи формування історичного становлення типів богословської освіти на території України. Окреслено мережу центрів богословської освіти в Україні. Реконструйовано етапи нормативно-правового та законодавчого врегулювання функціонування богословської освіти в Україні. Окреслено сучасний дискурс богослов’я та богословської освіти в Україні. Розмежовано поняття світськість і конфесійність в теорії і практиці богословської освіти. Виявлено можливі тенденції розвитку богословської освіти у вітчизняному освітньому просторі.
Метою дисертаційної роботи є дослідження типологічних, структурно-функціональних та інституційно-правових аспектів розвитку богословської освіти в Україні. Наукова новизна отриманих результатів зумовлена сукупністю поставлених завдань і засобами їх вирішення та полягає в тому, що в дослідженні вперше у вітчизняному релігієзнавстві та науковому дискурсі проведено цілісний критичний аналіз відмінних рис феномену богословської освіти в контексті сучасного релігієзнавства. Контекстуалізовано особливості розвитку богословської освіти крізь призму світськості та конфесійності.
For the first time in the dissertation, the complex study of theological education in Ukraine was conducted, and the historical and modern typology of theological education was developed. The differences between the religious and secular educational space in the development of theological education were established. The approaches to understanding theology and theological education among Ukrainian intellectuals were analysed. The differentiation between theoretical fields of theology and other branches of knowledge about religion were made. The stages of the historical formation of the types of theological education in the territory of Ukraine were analysed. The network of the centres of theological education in Ukraine was outlined. The stages of legal and regulatory framework and functions of theological education in Ukraine were reconstructed. The modern discourse of theology and theological education in Ukraine were described. The concepts of secularism and denominationalism in the theory and practice of theological education were distinguished. The possible tendencies of the development of theological education in the domestic educational space were revealed. The purpose of the dissertation is to study typological, structural, functional and institutional and legal aspects of the development of the theological education in Ukraine. The research novelty of the obtained results is determined by the set of tasks and means of their solution. Moreover, a holistic critical analysis of the distinctive features of the phenomenon of the theological education in the context of modern religious studies was conducted in the domestic religious and scientific discourse for the first time in the research. The peculiarities of the development of the theological education in terms of secularism and denominationalism were contextualized.