У статті розкрито сутність понять “професійна компетентність”, “психолого-педагогічна компетентність”, “інклюзивна компетентність”. Проаналізовано нормативно-правову базу України з питань упровадження інклюзивного навчання на рівні професійної (професійно-технічної) освіти.
Здійснено аналіз наукових досліджень із питань формування компетентнісного підходу в майбутніх педагогів професійного навчання. Визначено, що інклюзивна компетентність є складником психолого-педагогічної професійної компетентності. Уточнено зміст поняття “інклюзивна компетентність”, характеризується структура її змістових компонентів. Розкривається значення формування інклюзивної компетентності педагогів у контексті реформування системи освіти та підвищення якості підготовки педагогів для системи професійної освіти. Показано, що проблема
формування інклюзивної компетентності майбутніх педагогів професійного навчання не була досить вивчена в сучасних дослідженнях.
Розглянуто процес формування інклюзивної компетентності під час вивчення вибіркової навчальної дисципліни “Основи інклюзивної освіти”, що викладається на інженерно-педагогічному факультеті Національно-педагогічного університету імені М. П. Драгоманова за освітньо-професійною програмою 015 “Професійна освіта (за спеціалізаціями)” у студентів першого освітнього рівня вищої освіти. Охарактеризовано змістові модулі навчального курсу щодо особливостей формування програмних результатів навчання відповідно до вимог освітньо-професійної програми.
З метою реалізації індивідуальної освітньої траєкторії кожного студента пропонуються додаткові навчальні завдання та курси за вибором щодо формування інклюзивної компетентності, які дозволяють забезпечити відповідність фахової підготовки вимогам національного ринку праці та змінам, що відбуваються в державній освітній політиці.
This article analyses the importance of building inclusive competence among teachers in the context of reforming the education
system and improving the quality of teacher training in the vocational education system. It has been shown that the issue
of development the inclusive competence of future vocational training teachers has not been sufficiently examined in modern
researches. Inclusive competence is defined as an integral part of psycho-pedagogic professional competence.
The content of the elective academic discipline “Basis of inclusive education” has been analyzed. This discipline is taught
at the Engineering and Pedagogical Faculty of the National Pedagogical Dragomanov University vocational training program
015 “Vocational education (by specializations)”. Attention is drawn to the competences that students acquire in the course
of studying the discipline “Bases of Inclusive Education”, namely: mastering the psychological-pedagogical tools of the organization
of the educational process, the ability to design and implement educational and development projects; the ability to apply
modern teaching and teaching methods in professional activities; the ability to choose appropriate technologies and methods
in the educational process; mastering of skills in stimulating cognitive interest, motivation to study, professional self-determination
and self-development of applicants for education; skills in diagnosis, anticipating and ensuring efficiency and adjusting
the educational process in order to achieve curriculum outcomes and to help the applicants to realize individual educational trajectories.
The inclusive competence of future vocational training teachers is determinated as its integral characteristics, which
includes the presence of special professional competencies that affect the ability to solve professional problems in an inclusive
learning environment. The ways of further research are identified, namely: studying the level of inclusive competence in future
teachers of vocational training and in the development of methods and techniques for its formation.