Стаття присвячена проблемі вивчення сутності поняття емоційного інтелекту та його взаємозв’язку з емоційними та поведінковими порушеннями у дітей та підлітків з порушеннями психофізичного розвитку. З позиції різних напрямків психологічної допомоги аналізуються емоційний розвиток та формування емоційного інтелекту у дітей та підлітків.
Особлива увага приділяється психотерапії третьої хвилі (Дж. Кабат-Зін, Д. Сігел, М. Вільямс, Д. Пенман, Д. Гоулман, та інші) де в основі психотерапевтичних підходів є метод майндфулнес.
Було проведено експериментальне дослідження одинадцяти дітей з порушеннями психофізичного розвитку (ЗПР, СДУГ, РАС). За результатами дослідження було визначено, що 63,6% дітей нездатні адекватно впізнавати емоційний стан інших, 72,7% дітей відчувають незадоволення своїх потреб, 81,8% дітей не відчувають безпечну прихильність зі значущими людьми.
Нами була розроблена програма психологічної корекції з використанням методу майндфулнес, яка дозволила скорегувати емоційні та поведінкові порушення у дітей та підлітків.
Емоційний інтелект – є основою психологічної корекції для дітей та підлітків з порушеннями психофізичного розвитку та їх батьків.
Статья посвящена проблеме изучения сущности понятия эмоционального интеллекта и его взаимосвязи с эмоциональными и поведенческими нарушениями у детей и подростков с нарушениями психофизического развития. С позиции различных направлений психологической помощи анализируются эмоциональное развитие и формирование эмоционального интеллекта у детей и подростков.
Особое внимание уделяется психотерапии третьей волны (Дж. Кабат-Зин, Д. Сигел, М. Уильямс, Д. Пенман, Д. Гоулман, и другие) где основой психотерапевтических подходов является метод майндфулнесс.
Было проведено экспериментальное исследование одиннадцати детей с нарушениями психофизического развития (ЗПР, СДВГ, РАС). По результатам исследования было определено, что 63,6% детей не способны адекватно узнавать эмоциональное состояние других, 72,7% детей испытывают неудовлетворение своих потребностей, 81,8% детей не чувствуют безопасную привязанность со значимыми людьми.
Нами была разработана программа психологической коррекции с использованием метода майндфулнесс, которая позволила скорректировать эмоциональные и поведенческие нарушения у детей и подростков.
Эмоциональный интеллект – является основой психологической коррекции для детей и подростков с нарушениями психофизического развития и их родителей.
The article deals with the problem in studying the nature of emotional intelligence and its connection with emotional and behavioural disorders among children and adolescents with mental and physical disabilities. It is analyzed emotional development and formation of emotional intelligence among children and teenagers from a different perspective of psychological help. Much attention is given to the psychotherapy of the third wave (Jon Kabat- Zinn, D. Sigel M. Williams, D. Penman, D. Goleman, R. Davidson) where the base of psychotherapeutic approach is mindfulness method.
The experimental study of eleven children with special developmental needs was carried out (delayed mental, attention deficit hyperactivity desorder, autism spektrum). The results of the study show that 63,6 per cent of children are not able to identify emotional state of other children, 18,2 per cent of children have got high level of aggressiveness, 45,5 percent of them feel self-doubt and dependency, 36,3 per cent have got impulsiveness, 72,7 percent of children feel lack of attention to their needs, 81,8 per cent of children don’t feel safe with a significant person of their life.
We have developed the psychological correction programme with the help of mindfulness method. It helped to correct emotional and behavioural disorders among children and teenagers with special developmental needs. We decreased the per cent from 63,6 to 45,5 among children who are not able to identify emotional state of other children, from 72,7 to 54,5 per cent among children who feel lack of attention to their needs, from 18,2 to 9 perc cent for children with high level of aggressiveness, from 45,5 to 27,3 per cent for children who feel self-doubt, and per cent of children who don’t feel safe with a significant person of their life lowered form 81,8 to 72,7.
Emotional intelligence is the main base of psychological correction for children with special developmental needs and their parents.