Автором обґрунтовано доцільність здійснення професійної підготовки андрагогів в Україні.
Проаналізовано вітчизняний досвід підготовки педагогічного персоналу у сфері освіти дорослих.
Наведено приклади успішних практик щодо розвитку андрагогічної компетентності педагогів в умовах формальної і неформальної освіти. Зазначено, що програми з розвитку компетентнісного
потенціалу педагогічного персоналу у сфері освіти дорослих упроваджуються закладами вищої і
післядипломної освіти, науковими установами НАПН України, закладами неформальної освіти
дорослих, громадськими та іншими організаціями.
The author substantiates the expediency of professional training of andragogues in Ukraine. The
domestic experience of training pedagogical staff in the field of adult education is analyzed. There are
examples that demonstrate the success of the development of andragogical competence of teachers in formal
and non-formal education. It is noted that the development of competencies of pedagogical staff in the field of
adult education is carried out by the efforts of institutions of higher and postgraduate education, scientific
institutions of the NAES of Ukraine, institutions of non-formal adult education, public and other organizations.