В листопаді 2019 року в Національному університеті «Одеська морська академія» відбувся перший круглий стіл «Створювальне знання: гуманізм, інновація, самоосвіта». Одним із джерел натхнення для проведення круглого столу стала ювілейна доповідь Римського клубу з закликом до «нового Про-світництва», реформи мислення, знання й освіти. Кафедра філософії разом з Міжнародною академією психосинергетики і альфології («МАПА») предста-вили новий міждисциплінарний науково-освітній проект, головна мета яко-го – пошук і впровадження людино- і культуровимірних освітніх технологій, з’єднуючих знання з практикою людського життя. Другий круглий стіл, якій відбувся в НУ «ОМА» 14 червня 2019 року, зібрав викладачів і науковців з вишів Дніпра, Києва, Одеси, Харкова. Обговорення те-оретичних і практичних питань освіти, мислення, знання і пізнання розгор-нулось навколо концепту створювального знання. Освітяни та науковці об-мінювалися думками щодо потреб суспільства в людиновимірній парадигмі соціального розвитку; щодо особливостей сучасного філософського і науко-вого мислення, ціннісних аспектів знання, гуманістичних інтенцій освіти. Темами обговорення стали критичне та інтегральне мислення, проблема системності знання в сучасній освіті, творча побудова навчального процесу, використання системної методології у викладанні філософських дисциплін. Особливу увагу було приділено проблемі становлення освіченої людині, ви-явленню ресурсів її творчості і самотворчості. Учасники наголошували на евристичному потенціалі філософського знання, на необхідності коригуван-ня змісту філософських курсів задля його виявлення, створенні на базі філо-софії гуманітарних освітніх практик, зокрема, філософсько-психологічних. Було підкреслено, що вони сприяють не тільки індивідуалізації навчального процесу, але й самопізнанню і самореалізації студента і викладача. Учасники круглого столу дійшли висновку, що концепт створювального знання розкриває єдність мислення, знання, цінностей і практики людського буття. Евристичний потенціал концепту виявлено в історичному, соціаль-но-політичному, філософсько-психологічному аспектах. Висловлені альтер-нативні теоретичні і методологічні позиції свідчать про необхідність про-довження дискусії щодо створювального знання, мислення і освіти.
In November 2018 in the National University “Odessa Maritime Academy,” the first round-table discussion “Co-generative Knowledge: Humanism, Innovation, Self-education” was held. One of the inspirations for the discussion was The Club of Rome’s 50th-anniversary report calling for “New Enlightenment,” the trans-formation of thought, knowledge, and education. The Department of Philosophy, together with the International Academy of Psychosynergetics and Alphology (IAPA) presented the new interdisciplinary scientific and educational project with the primary aim of finding and implementing human- and culture-dimen-sional educational technologies, combining knowledge with human life practices.The second round-table discussion held at NU OMA on 14 June 2019, involved educators and researchers from universities of Dnipro, Kyiv, Odesa, and Kharkiv. Various theoretical and practical issues of education, thinking, knowledge, and cognition were discussed as related to the concept of co-generative knowledge. Educators and researchers shared their insights on the societal needs in the human-dimensional paradigm of social development; on the features of modern philosophical and scientific thinking, axiological aspects of knowledge, and humanistic intentions of education. The subjects of the discussion were critical and integrated thinking, the problem of systematicity of knowledge in modern education, creative construction of educational process, the use of systemic methodology in teaching philosophical disciplines. The discussion was specifically focused on the problem of formation of an educated person, discovering the resources for his creativity and self-creation. The participants stressed the heuristic potential of philosophical knowledge and the need to adjust the content of Philosophy courses in order to reveal it, the importance of creating humanitarian educational practices based on Philosophy, in particular, philosophical and psychological ones. It was emphasised that they will not only promote individualisation of educational process, but foster students’ and teachers’ self-knowledge and self-actualisation.The participants have come to a conclusion that the concept of co-generative knowledge reveals the unity of thinking, knowledge, values and practice of human existence. The heuristic potential of the concept was revealed in historical, socio-political, as well as philosophical and psychological aspects. The alternative theoretical and methodological positions presented by the participants support the need for ongoing discussion on co-generative knowledge, thinking, and education.