Освіта для стійкого розвитку (ESD) зна-ходиться у центрі Порядку денного стійкого розвитку на період до 2030 року і отримала широке визнання у якості ключового фактора і невід’ємного елементу якісної освіти. Вона є частиною Цілі 4 і пронизує всі інші цілі стійкого розвитку. Проблема полягає у тому, що український досвід відстороненого спостереження за глобальним процесом стійкого розвитку та становлен-ня і впровадження Освіти для стійкого розвитку свідчить про наше пере-бування на маргінесі щодо цих подій. Нам необхідно усвідомити глобальний контекст нашого перебування у світі, щоб змінити свою позицію і свою роль у доленосних подіях і рухах століття на їх глибинному рівні спричинення.Акцентується на тому, що теорія стійкого розвитку є альтернативою парадигмі економічного зростання, яка ігнорує екологічну небезпеку від роз-витку за екстенсивною моделлю. Три складові стійкого розвитку – економіч-на, соціальна, екологічна - постають як аспекти єдиного, цілісного процесу суспільного розвитку. Але попри всі декларації досягти рівноважного стану між економічним зростанням, розвитком соціальної спільноти та екологіч-ним середовищем за чверть століття після конференції у Ріо-де-Жанейро (1992), цього так і не сталося. Стійкий розвиток потребує зміни світогляду. Саме тому на порядок денний постають питання, пов’язані з трансформа-цією способу нашого мислення, зміни ціннісно-смислової парадигми життя національних суспільств як частини глобального людства. Значну роль у цій складній справі може зіграти освіта, яка сама має змінитися на новий спосіб становлення людини, пристосованої жити у світі нестабільності, невизна-ченості, складності і контингентності.Метою статті є обґрунтування впровадження Освіти для стійкого роз-витку (ESD) в українську освіту як порядку денного для її реформування на основі документів UN, UNESCO, OECD тощо. Аналізується зміст концепта Освіти для стійкого розвитку та його еволюції, тенденції інтеграції освіти у стійкий розвиток та роль освіти у досягненні цілей стійкого розвитку.
Образование для устойчивого развития (ESD) находится в центре По-вестки дня устойчивого развития на период до 2030 года и получило ши-рокое признание в качестве ключевого фактора и неотъемлемого элемента качественного образования. Оно является частью Цели 4 и пронизывает все другие цели устойчивого развития. Проблема заключается в том, что украинский опыт отстраненного наблюдения за глобальным процессом устойчивого развития и становления Образования для устойчивого разви-тия свидетельствует о нашем пребывании на обочине этих событий. Нам необходимо осознать глобальный контекст нашего пребывания в мире, чтобы изменить свою позицию и свою роль в судьбоносных событиях и движениях века на их глубинном уровне причинения.Акцентируется на том, что теория устойчивого развития является альтернативой парадигме экономического роста, которая игнорирует экологическую опасность развития по экстенсивной модели. Три составля-ющих устойчивого развития - экономическая, социальная, экологическая - предстают как аспекты единого, целостного процесса общественного разви-тия. Но, несмотря на все декларации, достичь равновесного состояния между экономическим ростом, развитием социальной общности и экологической средой за четверть века после конференции в Рио-де-Жанейро (1992) так и не удалось. Устойчивое развитие требует изменения мировоззрения. Имен-но поэтому на повестку дня встают вопросы, связанные с трансформацией образа нашего мышления, изменения ценностно-смысловой парадигмы жизни национальных обществ как части глобального человечества. Зна-чительную роль в этом сложном деле может сыграть образование, которое само должно измениться для того, чтобы стать новым способом становлния человека, приспособленного жить в мире нестабильности, неопреде-ленности, сложности и контингентности.Целью статьи является обоснование внедрения Образования для устой-чивого развития (ESD) в украинское образование как повестки дня для его реформирования на основе документов ООН, ЮНЕСКО, ОЭСР и др. Анали-зируется содержание концепта Образования для устойчивого развития и его эволюции, тенденции интеграции образования в устойчивое развитие и роль образования в достижении целей устойчивого развития.
Education for Sustainable Development (ESD) is at the heart of the 2030 Agenda for Sustainable Development and has been widely recognized as a key factor and an integral element of quality education. It is part of Goal 4 and permeates all other goals of sustainable development. The problem is that the Ukrainian experience of remote observation of the global process of sustainable development and the formation and implementation of Education for Sustainable Development shows that we are on the margins of these events. We need to understand the global context of our stay in the world in order to change our position and our role in the fateful events and movements of the century at their deepest level of cause.Emphasis is placed on the fact that the theory of sustainable development is an alternative to the paradigm of economic growth, which ignores the environmental danger of development on an extensive model. The three components of sustainable development - economic, social, environmental - appear as aspects of a single, holistic process of social development. But despite all the declarations to achieve a balance between economic growth, social community development and the environment a quarter of a century after the Rio Conference (1992), this has not happened. Sustainable development requires a change of outlook. That is why issues related to the transformation of our way of thinking, changes in the value-semantic paradigm of life of national societies as part of global humanity are on the agenda. Education can play a significant role in this complex matter, and it must itself change into a new way of becoming a person adapted to living in a world of instability, uncertainty, complexity and contingency.The purpose of the paper is to justify the implementation of Education for Sustainable Development (ESD) in Ukrainian education as the agenda for its reform based on documents from the UN, UNESCO, OECD and the like. The content of the concept of Education for sustainable development and its evolution, the trends in the integration of education in sustainable development and the role of education in achieving sustainable development goals are analyzed.