The article discovers that the education development is largely determined by reason it is oriented on; thus, it is possible to deter
mine the types of rationality in education and build a model of its transformation. The au thor tries to answer the question: what reason has European education been focused on during its development; and to analyze social and cultural potential of the rationality transformations in education. According to the rationality type the education space is formed. The availability of different rationality types allows us to construct the rationality transformations model. The model fundamentally remains open for further improvement.
Основные идеи статьи: показать, что развитие образования во многом определяется тем, на какой разум оно ориентируется; а, следовательно, можно определить типы рациональности в образовании и построить модель их трансформации. Автор ставит задачу: выяснить, на какой разум ориентировалось европейское образование на протяжении своего развития, и рассмотреть социокультурный потенциал трансформаций рациональности в образовании. В зависимости от типа рациональности формируется все пространство образования. Наличие различных типов рациональности позволяет построить модель трансформаций рациональности. Модель принципиально остается открытой для дальнейшего усовершенствования.
Основні ідеї статті: показати, що розвиток освіти багато в чому визначається тим, на якій розум освіта орієнтується, а, отже, можна визначити типи раціональності в освіті і побудувати модель її трансформації. Авторка ставить завдання: з’ясувати, на якій розум орієнтувалася європейська освіта протягом свого розвитку, і розглянути соціокультурний потенціал трансформацій типів раціональності в освіті. Залежно від типу раціональності формується весь простір освіти. Наявність її різних типів дозволяє побудувати модель трансформацій раціональності. Модель принципово залишається відкритою для подальшого удосконалення.