Розглядається нова глобальна стратегія мислення, яка заснована на еволюції природничо наукового знання і відповідає процесу демократизації суспільства, що відбувається у наш час. Оскільки покоління з новим мисленням формуються через навчання, то необхідна зміна стратегії навчання в
загальноосвітній школі, що передбачає відмову від «педагогіки примушування» і перехід до «педагогіки співпраці». Для реалізації такого переходу пропонується принципово нова концепція шкільних підручників і модернізація ролі вчителя в навчальному процесі.
The article deals with the new strategy of global thinking that is based on evolution of natural science knowledge and responded to the current process of society democratization. As far as generations with the new mode of thinking are forming through education, it is necessary to change the strategy of educa tion in the general secondary school refusing «the pedagogics of compulsion» and furthering transition to «the pedagogics of collaboration». To realize such a transition the authors suggest the new concept of school textbooks and modern
ization of teacher's role in the education process.