У статті представлено теоретичний огляд проблеми використання батьками ефективних копінг-стратегій у вихованні та їх вплив на розвиток особистості дитини. Розглянуто основні підходи до вивчення проблеми копінгу: его-орієнтований, диспозиційний, динамічний. Розкрито поняття копінг-стратегій, представлено їх класифікацію. Теоретично обгрунтовано взаємозв’язок особистісно-середовищних ресурсів особистості як чинника ефективності копінг-поведінки. Описана модель адаптивної копінг-поведінки. Проаналізовано стан вивчення психології копінгу в Україні та обгрунтовано необхідність дослідження особливостей копінг-стратегій батьків у вихованні підлітків, з огляду на недостатню розробленість даної проблеми у сучасній психолого-педагогічній літературі.
В статье представлен теоретический обзор проблемы использования родителями эффективных копинг-стратегий в воспитании и их влияние на развитие личности ребенка. Рассмотрены основные подходы к изучению проблемы копинга: эго-ориентированный, диспозиционный, динамический. Раскрыто понятие копинг-стратегий, представлена их классификация. Теоретически обосновано взаимосвязь личностно-средовых ресурсов личности как фактора эффективности копинг-поведения. Описана модель адаптивного копинг-поведения. Проанализировано состояние изучения психологии копинга в Украине и обоснована необходимость исследования особенностей копинг - стратегий родителей в воспитании подростков, учитывая недостаточную разработанность данной проблемы в современной психолого - педагогической литературе.
The article presents a theoretical review of the problem of parents using effective coping strategies in upbringing and their influence on the development of a child’s personality. The main approaches to studying the problem of coping are considered: ego-oriented, dispositive, dynamic. The concept of coping strategies is disclosed, their classification is presented. The interconnection between personal and environmental resources of the individual as a factor of the effectiveness of coping behavior is theoretically substantiated. A model of adaptive coping behavior is described. The state of studying the coping psychology in Ukraine is analyzed and the necessity of researching the features of coping - strategies of parents in teenagers’ upbringing is grounded in view of the lack of development of this problem in modern psychological and pedagogical literature.