У статті висвітлюються концептуальні основи саногенно-особистісної парадигми
музичної освіти дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Її сутність визначається як система ідей, яка сприяє підвищенню продуктивності навчання музиці у системі дошкільної та початкової шкільної освіти на основі актуалізації резервних й адаптивних можливостей дитячого організму засобами музикотерапії. На основі методів теоретичного аналізу психолого-педагогічної та мистецтвознавчої літератури у статті висвітлені основні принципи інноваційної освіти дошкільників і молодших школярів.
The article reveals the methodological aspects of implementation of sanogen personal
approach to the educational process of music tea chingto pre schooler sand the junior pupils. Its essence is determined as the system of ideas which help to increasing of productivity of musical training in the pre–school children and junior pupil’s education on the basis of actualization reserve and adaptive possibilities of children’s constitution by musictherapy ways. Based on the methods of theoretical analysis of psychological and pedagogical literature and art іn the article the main principles of innovative education preschool and primary school children.