Піаністична майстерність студентів вдосконалюється через усвідомлення
механізмів втілення музичних уявлень у реальному звучанні. Запропоновано методи розвитку музичних уявлень (виконавської демонстрації, аналітичного
зіставлення,вербального уточнення) і принципові шляхи відпрацювання творів за
персоналіями видатних піаністів. Визначено теоретичні засади сформованості музичних уявлень у класифікації фортепіанної майстерності К.А. Мартінсена.
The article is dedicated to the questions of perfection of performing mastery of studentsinstrumentalists, to the problem of realization of the mechanisms of evocation of musical imaginations in a real sounding of music. Musical imaginations are revealed as a result of a previous experience and as a process of imagining – reflection in mind of the images of the musical piece and their concretization in a real performing. Proposed methods of development of musical imaginations (performing demonstration, reflexive, analytic comparison, verbal specification), principal ways of training of pieces due to personalities of outstanding musicians (LeimerGieseking, Art. Rubinstein, Hoffmann, Martienssen, Busoni, Richter), realized in a process of acquirement of musical text and concert performances. Theoretical principle of formedness of musical imaginations was defined on the basis of classification of types of performing piano
mastery due to K.A.Martienssen: classical (static), based on finger technic, “Rhytmuswille” dominates; romantic (ecstatic), basis – technic of a “singing” pulp of the finger, “Wille zur Tonbildung” dominates; expansive (expressionistic), in a technic – steel unity of a forearm, big integral complexes, “Linienwille” dominates.
Пианистическое мастерство студентов совершенствуется через осознание
механизмов воплощения музыкальных представлений в реальном звучании. Предложены методы развития музыкальных представлений (исполнительской демонстрации, аналитического сопоставления, вербального уточнение) и принципиальные пути отработки произведений по персоналиям выдающихся пианистов. Определены теоретические основы сформированности музыкальных представлений в классификации фортепианного мастерства К.А. Мартинсена.