У статті розкрито особливості розвитку психічних процесів дітей молодшого шкільного віку із депривацією
слуху. Мета дослідження: розкрити особливості розвитку психічних процесів дітей із депривацією слуху з метою їх
соціальної адаптації у суспільство. У школярів із депривацією слуху спеціальних шкіл збережені тенденції
нормального психічного розвитку і є значний потенціал у можливості розвитку їх особистості, котрі повинні бути
розкриті вже в молодшому шкільному віці засобами адаптивної фізичної культури. Спеціально організоване
цілеспрямоване використання засобів фізичного виховання максимально стимулюватиме розвиток сенсорики і
психіки підростаючого організму молодшого школяра із депривацією слуху з психофізичними порушеннями.
В статье раскрыты особенности развития психических процессов
детей младшего школьного возраста с депривацией слуха. Цель исследования: раскрыть особенности развития
психических процессов детей с депривацией слуха с целью их социальной адаптации в общество. У школьников с
депривацией слуха специальных школ сохранены тенденции нормального психического развития и есть
значительный потенциал в возможности развития их личности, которые должны быть раскрыты уже в младшем
школьном возрасте средствами адаптивной физической культуры. Специально организованное целенаправленное
использование средств физического воспитания будет максимально стимулировать развитие сенсорики и психики
подрастающего организма младшего школьника с депривацией слуха с психофизическими нарушениями.
The article reveals peculiarities of development of mental processes of primary school children with
hearing deprivation that caused by the presence of the main defect of secondary abnormalities and associated diseases.
Objective: to reveal the features of development of the mental processes of children with hearing deprivation for their social
adaptation in society. The leading idea of studies in recent years is the focus on the efficient use of stored functions with
analyzers and compensatory remedial activity, the purposeful development of mental processes that cause these children
master the relevant knowledge, skills and integrate them into society. In today's special boarding school there is a shortage of
new and effective programs and methods of physical education aimed at all-round, harmonious development of children with
disabilities in the psycho-physical and mental development, formation of socially significant individual personality traits. Junior
student with hearing deprivation for all indicators significantly behind their peers in the healthy development of psychomotor
functions. Lack of hearing, the presence of secondary violations, related diseases, as well as special conditions of development,
training and education of children with hearing deprivation are prerequisites for physical, functional and mental disorders.
However, students with hearing deprivation of special schools maintained normal mental development trends and there is
significant potential opportunities for the development of their personality, which, according to scientists, should be disclosed as
early as primary school age by means of adaptive physical education. Specially organized purposeful use of physical education
maximally stimulate the development of sensory and mental younger student body with hearing deprivation and mental and
physical disabilities.