DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 3К1(70) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14172
Title: Особливості розвитку психічних процесів у дітей молодшого шкільного віку із депривацією слуху
Authors: Демчук, С. П.
Випасняк, І. П.
Keywords: молодший школяр
депривація
слух
психічний процес
младший школьник
депривация
слух
психический процесс
junior student
deprivation
hearing
mental process
Issue Date: 2016
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Демчук С. П. Особливості розвитку психічних процесів у дітей молодшого шкільного віку із депривацією слуху / С. П. Демчук, І. П. Випасняк // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2016. - Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), Вип. 3К 1 (70) 16. - С. 362-366
Abstract: У статті розкрито особливості розвитку психічних процесів дітей молодшого шкільного віку із депривацією слуху. Мета дослідження: розкрити особливості розвитку психічних процесів дітей із депривацією слуху з метою їх соціальної адаптації у суспільство. У школярів із депривацією слуху спеціальних шкіл збережені тенденції нормального психічного розвитку і є значний потенціал у можливості розвитку їх особистості, котрі повинні бути розкриті вже в молодшому шкільному віці засобами адаптивної фізичної культури. Спеціально організоване цілеспрямоване використання засобів фізичного виховання максимально стимулюватиме розвиток сенсорики і психіки підростаючого організму молодшого школяра із депривацією слуху з психофізичними порушеннями.
В статье раскрыты особенности развития психических процессов детей младшего школьного возраста с депривацией слуха. Цель исследования: раскрыть особенности развития психических процессов детей с депривацией слуха с целью их социальной адаптации в общество. У школьников с депривацией слуха специальных школ сохранены тенденции нормального психического развития и есть значительный потенциал в возможности развития их личности, которые должны быть раскрыты уже в младшем школьном возрасте средствами адаптивной физической культуры. Специально организованное целенаправленное использование средств физического воспитания будет максимально стимулировать развитие сенсорики и психики подрастающего организма младшего школьника с депривацией слуха с психофизическими нарушениями.
The article reveals peculiarities of development of mental processes of primary school children with hearing deprivation that caused by the presence of the main defect of secondary abnormalities and associated diseases. Objective: to reveal the features of development of the mental processes of children with hearing deprivation for their social adaptation in society. The leading idea of studies in recent years is the focus on the efficient use of stored functions with analyzers and compensatory remedial activity, the purposeful development of mental processes that cause these children master the relevant knowledge, skills and integrate them into society. In today's special boarding school there is a shortage of new and effective programs and methods of physical education aimed at all-round, harmonious development of children with disabilities in the psycho-physical and mental development, formation of socially significant individual personality traits. Junior student with hearing deprivation for all indicators significantly behind their peers in the healthy development of psychomotor functions. Lack of hearing, the presence of secondary violations, related diseases, as well as special conditions of development, training and education of children with hearing deprivation are prerequisites for physical, functional and mental disorders. However, students with hearing deprivation of special schools maintained normal mental development trends and there is significant potential opportunities for the development of their personality, which, according to scientists, should be disclosed as early as primary school age by means of adaptive physical education. Specially organized purposeful use of physical education maximally stimulate the development of sensory and mental younger student body with hearing deprivation and mental and physical disabilities.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14172
Appears in Collections:Випуск 3К1(70)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Demchuk_Vypasnyak.pdf292 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.