Даний матеріал присвячений авторським враженням від Шостого Національного Конгресу з біоетики, якій відбувся в Києві 27–29 вересня 2016 року. Висвітлюється тематика
пленарного та секційних засідань Конгресу, яка була присвячена обговоренню актуальних питань пов’язаних з розвитком новітніх біомедичних технологій, нанотехнологій; правових конструкцій у сфері біоетики; біоетичної освіти та виховання;
екологічної біоетики; філософських узагальнень сучасних проблем біоетики. В ході
аналізу зазначаються учасники Конгресу – спеціалісти, науковці різних сфер суспільства та представники різних релігійних конфесій, що свідчить про трансдисциплінарний характер сучасної біоетики. Автор закликає до творчого переосмислення структури та методології біоетики. Впровадження і розвиток інтегративної педагогічної біоетики дозволить Україні стати одним із лідерів у розвитку
біоетики, зробити якісний стрибок у реформуванні освіти в цілому.
В данном обзоре автор делится впечатлением от Шестого Национального Конгресса по биоэтике, который состоялся в Киеве, 27-29 сентября 2016
года. Анализируется тематика пленарного и секционных заседаний Конгресса, которая была посвящена обсуждению актуальных вопросов, связанных
с развитием новейших биомедицинских технологий, нанотехнологий;
правовых конструкций в сфере биоэтики; биоэтического образования и воспитания; экологической биоэтики; философских обобщений современных
проблем биоэтики. Представлены участники Конгресса: ученые, медики, биологи, философы, юристы, психологи, педагоги, представители различных
религиозных конфессий, практикующие врачи и социальные работники.
Автор призывает к творческому переосмыслению структуры и методологии
биоэтики. Внедрение и развитие интегративной педагогической биоэтики
позволит Украине стать одним из лидеров в развитии биоэтики, сделать
качественный скачок в реформировании образования в целом.
The given article is devoted to author’s impressions about The Sixth National
Congress from Bioethics, which took place in Kyiv on 27-29 September, 2016. Reveals the theme of the plenary and breakout sessions of Congress, which was devoted
to discussion of topical issues related to the development of new biomedical technologies and nanotechnology; legal structures in the field of bioethics; bioethical education
and training; environmental bioethics; philosophical generalizations contemporary
issues of bioethics. The members of the Congress are identified including generally domestic and foreign specialists: scientists, medicians, biologists, philosophers, lawyers,
psychologists, educators, representatives of different religious confessions, practitioners and social workers. Updated transdisciplinary nature of modern bioethics. It is
analyzed as different areas of bioethics differentiated education. The author calls for a
creative rethinking of the structure and methodology of bioethics. Implementation and
development of integrative pedagogical bioethics allow Ukraine to become a leader in
the development of bioethics to make a qualitative leap in education reform in general.