DSpace at library NPU Dragomanova » Філософія освіти » 2016 рік » №2 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13792
Title: Інтегративна педагогічна біоетика як перспектива освітнього дискурсу (Інформаційний огляд Шостого Національного Конгресу з біоетики, Київ, 27–29 вересня 2016 р.)
Authors: Губенко, Ганна
Keywords: Конгрес з біоетики
інтегративна педагогічна біоетика
біоетична освіта
біоетицист
Конгресс по биоэтике
интегративная педагогическая биоэтика
биоэтическое образование
биоэтицист
Congress on Bioethics
Integrative pedagogical bioethics
bioethical education
teacher-bioethicist
Issue Date: 2016
Publisher: Інститут вищої освіти НАПН України
Citation: Губенко Г. Інтегративна педагогічна біоетика як перспектива освітнього дискурсу (Інформаційний огляд Шостого Національного Конгресу з біоетики, Київ, 27–29 вересня 2016 р.) / Ганна Губенко // Філософія освіти. Philosophy of Education : науковий часопис / Інститут вищої освіти НАПН України, НПУ імені М. П. Драгоманова. – Київ : Інститут вищої освіти НАПН України, 2016. – № 2 (19). – C. 271-274
Abstract: Даний матеріал присвячений авторським враженням від Шостого Національного Конгресу з біоетики, якій відбувся в Києві 27–29 вересня 2016 року. Висвітлюється тематика пленарного та секційних засідань Конгресу, яка була присвячена обговоренню актуальних питань пов’язаних з розвитком новітніх біомедичних технологій, нанотехнологій; правових конструкцій у сфері біоетики; біоетичної освіти та виховання; екологічної біоетики; філософських узагальнень сучасних проблем біоетики. В ході аналізу зазначаються учасники Конгресу – спеціалісти, науковці різних сфер суспільства та представники різних релігійних конфесій, що свідчить про трансдисциплінарний характер сучасної біоетики. Автор закликає до творчого переосмислення структури та методології біоетики. Впровадження і розвиток інтегративної педагогічної біоетики дозволить Україні стати одним із лідерів у розвитку біоетики, зробити якісний стрибок у реформуванні освіти в цілому.
В данном обзоре автор делится впечатлением от Шестого Национального Конгресса по биоэтике, который состоялся в Киеве, 27-29 сентября 2016 года. Анализируется тематика пленарного и секционных заседаний Конгресса, которая была посвящена обсуждению актуальных вопросов, связанных с развитием новейших биомедицинских технологий, нанотехнологий; правовых конструкций в сфере биоэтики; биоэтического образования и воспитания; экологической биоэтики; философских обобщений современных проблем биоэтики. Представлены участники Конгресса: ученые, медики, биологи, философы, юристы, психологи, педагоги, представители различных религиозных конфессий, практикующие врачи и социальные работники. Автор призывает к творческому переосмыслению структуры и методологии биоэтики. Внедрение и развитие интегративной педагогической биоэтики позволит Украине стать одним из лидеров в развитии биоэтики, сделать качественный скачок в реформировании образования в целом.
The given article is devoted to author’s impressions about The Sixth National Congress from Bioethics, which took place in Kyiv on 27-29 September, 2016. Reveals the theme of the plenary and breakout sessions of Congress, which was devoted to discussion of topical issues related to the development of new biomedical technologies and nanotechnology; legal structures in the field of bioethics; bioethical education and training; environmental bioethics; philosophical generalizations contemporary issues of bioethics. The members of the Congress are identified including generally domestic and foreign specialists: scientists, medicians, biologists, philosophers, lawyers, psychologists, educators, representatives of different religious confessions, practitioners and social workers. Updated transdisciplinary nature of modern bioethics. It is analyzed as different areas of bioethics differentiated education. The author calls for a creative rethinking of the structure and methodology of bioethics. Implementation and development of integrative pedagogical bioethics allow Ukraine to become a leader in the development of bioethics to make a qualitative leap in education reform in general.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13792
Appears in Collections:№2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hubenko.pdf691.07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.