У статті проведено теоретичний аналіз проблеми психологічного захисту особистості;
визначено їх деструктивний вплив на професійно-педагогічну діяльність; окреслено шляхи
пошуку ефективних альтернатив психологічним захистам. Охарактеризовано особливості
психотерапевтичної роботи із захисними механізмами в рамках психоаналізу, тілесно
орієнтованої психотерапії, індивідуальної психології, гештальтпсихології, гуманістичної
психології, вітчизняних психотерапевтичних практиках. Доведено, що процес усвідомлення
механізмів психологічного захисту є обов’язковою умовою зниження їх інтенсивності.
Розглянуто інтегративну теорію копінг поведінки Р. Лазаруса и С. Фолькман у якості найбільш
продуктивного підходу до вивчення поведінки педагога. Зроблено припущення, що розвиток у
педагогів базисних копінг-стратегій і ряду особистісних копінг-ресурсів, надасть можливість
знизити інтенсивність деструктивних механізмів захисту, сформувати ефективну копінг-
поведінку, необхідну для здійснення педагогічної діяльності.
В статье проведен теоретический анализ проблемы психологической защиты
личности; определены их деструктивное влияние на профессионально-педагогическую
деятельность; намечены пути поиска эффективных альтернатив психологическим защитам.
Охарактеризованы особенности психотерапевтической работы с защитными механизмами в
рамках психоанализа, телесно ориентированной психотерапии, индивидуальной психологии,
гештальт, гуманистической психологии, отечественных психотерапевтических практиках.
Доказано, что процесс осознания механизмов психологической защиты является обязательным
условием снижения их интенсивности. Рассмотрена интегративная теория копинг поведения
Р. Лазаруса и С. Фолькман в качестве наиболее продуктивного подхода к изучению поведения
педагога. Сделано предположение, что развитие у педагогов базисных копинг-стратегий и
ряда личностных копинг-ресурсов, позволит снизить интенсивность деструктивных
механизмов защиты, сформировать эффективное копинг-поведение, необходимое для
осуществления педагогической деятельности.
In the article it is fulfilled the theoretical analysis of the problem of psychological protection of an
individual; it is defined its destructive impact on the professional and psychological activity; it is drawn the ways of looking for the effective alternatives to the psychological protections. The peculiarities of
psychological therapeutic work with the protection mechanisms within psychoanalysis, body oriented
therapy, individual psychology, Gestalt psychology, humane psychology, native psychotherpeutical
practices are characterized. It is proved that the process of realizing the mechanisms of psychological
protection is the obligatory condition of lowering their intensity. It is Analyzed the integrative theory of
coping behavior by R. Lazarus and S. Folkman in terms of the most productive approach to studying the
teacher’s behavior. It is supposed that the development teachers’ basic coping strategies will give the
opportunity to lower the intensity of the destructive mechanisms of protection, to form the effective coping
behavior which is necessary to provide the pedagogical activity.