В статті розкрито поняття «комунікативне поле особистості» – як система відносно
стійких суб’єктивно значущих та взаємно спрямованих ставлень і стосунків особистості з
партнерами по спілкуванню в різних сферах життєдіяльності, у результаті яких реалізуються
мотиви, потреби та ціннісні орієнтації учасників спілкування.
Запропоновано його теоретичну модель, яка складається з трьох рівнів, які
відображають основні сфери спілкування та діяльності людини і в яких реалізуються її основні
мотиви й потреби. Інтимно-особистісний рівень характеризує особлива психологічна близькість
і співпереживання партнерів. На професійно-діловому рівні партнерами по спілкуванню є колеги
по роботі, керівники або підлеглі, люди, що мають спільні захоплення, належать до тих самих
соціальних груп. На соціально-рольовому рівні спілкування контакти обмежено ситуативною
необхідністю.
Зафіксовано вплив стереотипів, об’єднаних у категорію «ефективність –
неефективність», на структурування комунікативного поля особистості на інтимно-
особистісному, професійно-діловому та соціально-рольовому рівнях. Стереотипи
«доброзичливість – недоброзичливість» діють переважно на інтимно-особистісному, а
«порядність – непорядність» – на професійно-діловому рівні.
Статья посвящена изучению социально-психологических особенностей
структурирования коммуникативного поля личности и особенностям функционирования
этнических стереотипов в процессе структурирования коммуникативного поля.
В работе раскрыто психологическое содержание категории «коммуникативное поле
личности», определены особенности его структурирования, дана общая характеристика
социально-психологических признаков и функций этнических стереотипов, выявлены
особенности влияния этнических авто-и гетеростереотипов на процесс структурирования
коммуникативного поля личности.
In the research the notion «the person’s communicative field» has been opened, its model in
theory has been offered, the peculiarities of the impact of the ethnic auto and hetero stereotypes on its
structuring have been named.
The impact of the stereotypes united in the category «the effectiveness – the uneffectiveness»
has been set on the structuring of the person’s communicative field of its intimate and private, professional
and business, social role levels. The stereotypes operate on the professional and business level.