У статті розглядається проблема формування професійно-трудової компетентності в учнів спеціальної школи. На
основі отриманих катамнестичних даних та літературних джерел проаналізовано стан працевлаштування випускників з
вадами психофізичного розвитку. Визначено причини, що зумовлюють низьку професійну стійкість розумово відсталих після закінчення школи чи професійно-трудового училища. Наведена структура професійно-трудової компетентності, на основі якої визначено напрямки роботи вчителя трудового навчання щодо формування її структурних складових. Компетентнісний підхід розглядається, як інструмент і як результат навчальної діяльності, зокрема, трудового навчання. Наголошено на важливості основних складових професійно-трудової компетентності в становленні майбутнього робітника, зокрема таких, як знання, уміння, профорієнтаційна робота, мотивація до навчання, ціннісне ставлення до знань у школярів тощо. Звернено
увагу на необхідність ретельного відбору професій в умовах спеціальної школи, зв’язку навчання з виробництвом, технічним прогресом. Намічено напрямок подальшої роботи щодо подолання зазначених недоліків.
В статье рассматривается проблема формирования профессионально-трудовой компетентности у учащихся
специальной школы. На основе полученных катамнестических данных и литературных источников проанализировано
состояние трудоустройства выпускников с нарушением психофизического развития. Определены причины, которые
предопределяют низкую профессиональную устойчивость умственно отсталых после окончания школы и профессионально- трудового училища. Приведена авторская структура профессионально-трудовой компетентности, на основе которой определены направления работы учителя трудового обучения относительно формирования ее структурных составляющих. Компетентностный подход рассматривается, как инструмент и как результат учебной деятельности, в частности, трудового обучения. Отмечена важность основных составляющих профессионально-трудовой компетентности в процессе становления будущего рабочего, в частности таких, как знания, умения, профориентационная работа, мотивация к трудовому обучению, ценностное отношение к знаниям у школьников, способность к самообразованию. Сформулированы основные пути формирования профессионально-трудовой компетентности на уроках трудового обучения в учащихся специальной школы.
The problem of formation of professional competence of working students of a special school. On the basis of follow-up
data and literature analyzes the employment of graduates in violation of psychophysical development. The reasons which explain the poor stability of the mentally retarded professional after graduating from high school and vocational school of labor. The structure of professional competence and labor, which are defined based on the direction of the teacher of labor training on the formation of its structural components. The competence approach is seen as a tool and as a result of training activities, in particular, labor training. The importance of the basic components of professional and labor competencies in the process of becoming the future of working, in particular, such as knowledge, skills, career guidance work, motivation to learn, value attitude to the students' knowledge, the ability to self-education. Attention is drawn to the need for careful selection professions under special schools, the need for a close connection with the production of training, technical progress. The list of regulatory documents of the Ministry of Education of Ukraine, which regulates the introduction in the educational process of school the competence approach.The problems for the teacher to build competencies in lessons of labor training. It is planned to guide further work to overcome these shortcomings.