У статті наголошено, що когнітивні уміння є не тільки засобом активного здобуття і використання знань, але і психологічною основою формування всіх видів загальних умінь майбутніх фахівців. Висвітлено експериментально перевірені перспективні напрями розвитку когнітивних умінь, які базуються на вихідних положеннях психолого-педагогічної науки щодо цілепокладання та чіткого усвідомлення проміжних цілей пізнавальної діяльності. Уточнено основні вимоги до процесу формування системи проміжних цілей пізнавальної діяльності як важливого мотиваційного фактору розвитку когнітивних умінь студентів.
В статье отмечено, что когнитивные умения являются не только средством активного получения и использования знаний, но и психологической основой формирования всех видов общих умений будущих специалистов. Изложены экспериментально проверенные перспективные направления развития когнитивных умений, основанные на исходных положениях психолого-педагогической науки относительно целеполагания и осознания промежуточных целей познавательной деятельности. Уточнены основные требования к процессу формирования системы промежуточных целей познавательной деятельности як важного мотивационного фактора развития когнитивных умений.
The author marked that cognitive skills are not only the means of active acquisition and use of knowledge but also a psychological basis for the formation of all types of general skills of future specialists. The author emphasizes that the investigated phenomenon is particularly relevant against the background of modern civilizational changes associated with the growing volume of information. He specified that only the effectiveness of activity can be the external macro-indicator of development of cognitive skills of students-philologists. It is important that it can be diagnosed without the use of any technical means. Within a dialectical view about any effect or process the evaluation parameters of the investigated phenomenon, which are proposed in the article, reflect the quantitative and qualitative aspects of cognitive activity of future specialists.