У статті висвітлено науково-методичні основи організації логопедичних занять з молодшими школярами з вадами писемного мовлення в умовах шкільного логопедичного пункту. Проаналізовано основні психологічні передумови формування навичок письма та підкреслюється важливість формування у дітей навичок фонематичного аналізу та синтезу як першооснови навички грамотного письма. Розглядаються найбільш важливі загальні та корекційні принципи побудови логопедичної роботи з подолання порушень письма, які створюють оптимальні умови для досягнення мети та вирішення її складових завдань, що постають перед логопедом.
В статье освещены научно-методические основы организации логопедических занятий с младшими школьниками с нарушениями письменной речи в условиях школьного логопедического пункта. Проанализированы основные психологические предпосылки формирования навыков письма и подчеркивается важность формирования у детей навыков фонематического анализа и синтеза как первоосновы навыка грамотного письма. Рассматриваются наиболее важные общие и коррекционные принципы построения логопедической работы по преодолению нарушений письма, которые создают оптимальные условия для достижения цели и решения ее составных задач, стоящих перед логопедом.
The article deals with the scientific and methodological basis for the organization of the speech training with the younger students with writing disorders in school speech therapy item. Analysis of the basic psychological precondition for developing writing skills and emphasizes the importance of developing children's skills of phonemic analysis and synthesis as the fundamental skill literate writing. Discusses the most important General and correctional principles of speech therapy to overcome violations of letters that create optimal conditions for achieving the goals and objectives of its component tasks of the therapist. It is noted that only the combination of all of the rules for the creation and carrying out of logopedic work, their complex implementation create the most favorable conditions for children with disabilities letters, make corrective training the most psychologically comfortable for students, which, in turn, contributes to the disclosure of their intellectual abilities. Identified key areas of logopedic work at overcoming dysgraphia in primary school, the quality of which will increase significantly under the condition of purposeful development not only do they have specific speech, but observstional mechanisms writing, namely, thinking, perception, memory, attention, in the process of a complex correction and development training.