Дана стаття розглядає проблему бідності сільських сімей виховують дітей з розумовою відсталістю. Методологія дослідження побудована на якісному дослідженні з використанням феноменологічного підходу і теорії Actor-Network. У результаті дослідження була описана життєва ситуація досліджуваних сімей, психологічний клімат в даних сім'ях, доходи і витрати. Показано, що всі сім'ї стикаються з численними проблемами, пов'язаними з матеріальної нестабільністю і переживанням постійній стресовій ситуації. Діти з розумовою відсталістю з даних сімей дуже вразливі в плані здоров'я, навчання та соціальної активності. У статті виділені основні стратегії виживання сімей виховують дітей з розумовою відсталістю, основні види адаптаційних резервів сім'ї. Більш характерні пасивні форми совладания з бідністю, як смиренність і бездіяльність, жорстка економіка, прийняття допомоги оточуючих. Державні допомоги украй низькі і абсолютно не співвідносяться з показниками прожиткового мінімуму. Відповідальність за своє становище покладається членами сімей на державу і економічну ситуацію в країні. Також досліджується і процес взаємодії даних сімей з фахівцями працюють з їх дітьми (соціальні працівники, педагоги, психолог, логопед, кінетотерапевт, вихователі та ін) з метою подолання життєвої ситуації.
Данная статья рассматривает проблему бедности сельских семей воспитывающих детей с умственной отсталостью. Методология исследования построена на качественном исследовании с использованием феноменологического подхода и теории Actor-Network. В результате исследования была описана жизненная ситуация исследуемых семей, психологический климат в данных семьях, доходы и расходы. Показано, что все семьи сталкиваются с многочисленными проблемами, связанными с материальной нестабильностью и переживанием постоянной стрессовой ситуации. Дети с умственной отсталостью из данных семей очень уязвимы в плане здоровья, учѐбы и социальной активности. В статье выделены основные стратегии выживания семей воспитывающих детей с умственной отсталостью, основные виды адаптационных резервов семьи. Более характерны пассивные формы совладания с бедностью, как смирение и бездействие, жѐсткая экономика, принятие помощи окружающих. Государственные пособия крайне низки и совершенно не соотносятся с показателями прожиточного минимума. Ответственность за своѐ положение возлагается членами семей на государство и экономическую ситуацию в стране. Также исследуется и процесс взаимодействия данных семей со специалистами работающими с их детьми (социальные работники, педагоги, психолог, логопед, кинетотерапевт, воспитатели и др.) с целью преодоления жизненной ситуации.
The presented article presents the poverty problem in families with children with disabilities from the rural area. Research Methodology is based on a qualitative study using a phenomenological approach and the theory of Actor-Network. The study was described life situation of studied families, psychological climate in families, their incomes and expenses. It is shown that all families face numerous challenges related to material instability and experience constant stress. Children with mental retardation of these families are very vulnerable in terms of health, education and social activity. There are exemplified main strategies in families with children with disabilities, main kinds of adaptation of families sources, the future model. More characteristic of passive forms of coping with poverty, humility and omissions tough economy, the adoption of help from others. State benefits are extremely low and did not differ with respect subsistence. Responsibility for their position rests on the family members of the State and the economic situation in the country. There is also researched the process of interaction of this families with specialized social workers who work with their kids (social workers, psychologists, teachers, doctors etc.) with a purpose to make their life lounger.