У статті розглядається методика дослідження психологічної готовності педагогів загальноосвітніх шкіл до інклюзивного навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку. Аналіз літературних джерел та практики запровадження інклюзивної освіти в Україні засвідчують, що проблема формування адекватного, позбавленого упередженості ставлення педагогів до інклюзивного навчання дітей з вадами психофізичного розвитку потребує пошуку шляхів її вирішення. Обґрунтовано важливість психологічної готовності вчителів для ефективного здійснення педагогічної діяльності в умовах інклюзії. Наголошено на відсутності системних досліджень, спрямованих на формування психологічної готовності педагогів загальноосвітніх шкіл до інклюзивного навчання. Подано коротку характеристику структурних компонентів психологічної готовності педагогів до інклюзивного навчання: мотиваційного, когнітивного, операційного та особистісного. Описано програму психодіагностичного обстеження, спрямованого на визначення рівня психологічної готовності вчителів до інклюзивного навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку. Зазначено, що підбір психодіагностичних методик здійснювався відповідно до кожного з компонентів психологічної готовності. Подано перелік та короткий опис експериментальних методів, які були використані для реалізації завдань психодіагностичної програми та особливостей їх використання у процесі дослідження. Намічено перспективні напрямки досліджень у даному напрямку.
Статья посвящена описанию методики исследования психологической готовности педагогов общеобразовательных школ к инклюзивному обучению детей с нарушениями психофизического развития. Анализ литературных источников и практики внедрения инклюзивного образования в Украине свидетельствуют, что проблема формирования адекватного, лишенного предвзятости отношения педагогов к инклюзивному обучению детей с нарушениями психофизического развития требует поиска путей ее решения. В статье обоснована важность психологической готовности учителей для эффективного осуществления педагогической деятельности в условиях инклюзии. Отмечено отсутствие системных исследований, направленных на формирование психологической готовности педагогов общеобразовательных школ к инклюзивному обучению. Дана краткая характеристика структурных компонентов психологической готовности педагогов к инклюзивному обучению: мотивационного, когнитивного, операционного и личностного. Описана программа психодиагностического обследования, направленного на определение уровня психологической готовности учителей к инклюзивному обучения детей с нарушениями психофизического развития. Отмечено, что подбор психодиагностических методик осуществлялся в соответствии с каждым из компонентов психологической готовности. Перечислены экспериментальные методы, которые были использованы для реализации задач психодиагностической программы и дано краткое их описание. Отмечены особенности использования психодиагностических методов в процессе исследования. Намечено перспективные направления исследований в данном направлении.
This article describes methods of study of psychological readiness of teachers in secondary schools for inclusive education of children with impaired mental and physical development. Analysis of the literature and practice of implementing inclusive education in Ukraine show that the problem of forming adequate devoid of bias attitude of teachers towards inclusive education of children with mental and physical development needs to find ways to solve it. Proved the importance of psychological readiness of teachers for effective implementation of educational activities in terms of inclusion. Among others, the lack of systematic studies aimed at the formation of psychological readiness of secondary school teachers towards inclusive education. The short description of the structural components of psychological readiness of teachers for inclusive education: motivational, cognitive, operational and personal. We describe a program psychodiagnostic examination aimed at determining the level of psychological readiness of teachers in inclusive education of children with impaired mental and physical development. It is noted that the selection of psychodiagnostic methods implemented by each of the components of psychological readiness. Posted a list and brief description of the experimental methods that were used to achieve the objectives of psycho diagnostic program and the characteristics of their use in the study. Describes the perspective directions of research in this area.