У статті розглянуті питання організації та проведення роботи з професійної орієнтації учнів допоміжної школи на уроках та в позаурочну годину. На основі аналізу спеціальної літератури та результатів констатувального експерименту визначено проблемні моменти цієї роботи у практиці допоміжної школи, які пов‘язані зі зниженням від молодших до старших класів інтересу учнів до професій, з яких вони отримують знання, уміння та навички. Запропоновано спеціальні заходи, які сприятимуть не лише формуванню професійного інтересу учнів з порушеннями інтелектуального розвитку вже на початкових етапах трудового навчання, а й підвищенню та збереженню цього інтересу протягом всіх років навчання і після випуску зі школи (підчас працевлаштування), що в свою чергу зробить профорієнтаційну підготовку достатньо ефективною. Серед основних етапів профорієнтаційної роботи в умовах класної та позакласної роботи визначено: розширення у розумово відсталих учнів знань з професій і можливість їх застосування в сучасному житті, практична реалізація професійних знань, умінь та навичок, розширення відповідних професійних якостей та формування належного ставлення до професій шкільного спрямування і до людей, які займаються цими професіями.
В статье рассмотрены вопросы организации и проведения работы по профессиональной ориентации учащихся вспомогательной школы на уроках и на внеклассных мероприятиях. На основе анализа специальной литературы и результатов констатирующего эксперимента определены проблемные моменты этой работы в практике вспомогательной школы, которые связаны со снижением от младших к старшим классам интереса учащихся к профессиям, по которым они получают знания, умения и навыки. Предложена система мероприятий, способствующих не только формирование профессионального интереса учащихся с нарушением интеллектуального развития уже на начальных этапах трудового обучения. А и повышению и сохранению этого интереса на протяжении всех лет обучения и после выпуска из школы (во время трудоустройства), что. В свою очередь сделает профориентационную подготовку достаточно эффективной. Среди основных этапов профориентационной работы в условиях классной и внеклассной работы предложено: расширение знаний по профессиям и возможность их использования в современной жизни, практическая реализация профессиональных знаний. Умений и навыков, расширение соответствующих профессиональных качеств и формирование позитивного отношения к профессиям, получаемым в школе, а также к людям этих профессий.
In the article there is investigated the problem of the organization and conduct of the professional orientation work of students at special school at the lessons and at the extracurriculum time. On the basis of the analysis of special literature and the conducted stating experiment there are defined the problem moments of the given work in the practice of special school, the stated problems are connected with the decrease of the interest of students to the professions where they get knowledge, skills and abilities from the junior classes to the senior ones. There are offered the special measures that will promote not only to the formation of the professional interests of students with impaired intellectual development at the early stage of labour studies, but also will enhance and preserve this interest during all the years of study and after leaving school (during their employment), which in turn will make professional orientation training effective. Among the main stages of the professional orientation work in the conditions of class and extracurriculum work there are determined: the increase of the knowledge of occupations and their application in modern life, the practical realization of professional knowledge and skills, the expansion of the professional qualities and the formation of the proper attitude toward school professions and people - workers with mentally retarded pupils at special school.