Розвиток комунікативних умінь дітей молодшого шкільного віку з інтелектуальними вадами є одним з основних передумов повноцінної соціалізації цієї категорії дітей. Розвивати комунікацію доцільно засобами театральної діяльності. У статті проаналізовано відомості загальної та спеціальної психолого-педагогічної й методичної вітчизняної та зарубіжної наукової літератури з проблем сформованості й розвитку комунікативних умінь у дітей молодшого шкільного віку з вадами інтелекту, розкрито проблему розвитку комунікативних умінь дітей молодшого шкільного віку з інтелектуальними вадами засобами театральної діяльності, визначено критерії, показники та рівні сформованості мовленнєвих і комунікативних умінь дітей молодшого шкільного віку з вадами інтелекту, представлені результати впровадження методики розвитку мовленнєво-комунікативних умінь дітей молодшого шкільного віку з інтелектуальними вадами засобами театральної діяльності. Реалізація комплексної методики розвитку мовленнєво-комунікативних умінь дітей молодшого шкільного віку з інтелектуальними вадами сприяє особистісному становленню, відкриває можливості для успішного шкільного навчання та соціальної інтеграції. Доведено ефективність запропонованої методики. ЇЇ можна застосовувати як у роботі з розумово відсталими молодшими школярами спеціальної загальноосвітньої школи, так і у роботі з розумово відсталими молодшими школярами спеціальних загальноосвітніх шкіл-інтернатів.
Развитие коммуникативных умений детей младшего школьного возраста с интеллектуальными нарушениями является одним из основных предпосылок полноценной социализации этой категории детей. Развивать коммуникацию целесообразно средствами театральной деятельности. В статье проанализированы научно-методические и социально-психологические аспекты проблемы развития коммуникативных умений у детей младшего школьного возраста с интеллектуальными нарушениями, раскрыта проблема развития коммуникативных умений детей младшего школьного возраста с интеллектуальными нарушениями средствами театральной деятельности, установлены основные составляющие компоненты речевого и коммуникативного развития, критерии и показатели их сформированности; представлены результаты внедрения методики развития рече-коммуникативных умений детей младшего школьного возраста с интеллектуальными нарушениями средствами театральной деятельности. Реализация комплексной методики развития рече-коммуникативных умений детей младшего школьного возраста с интеллектуальными нарушениями способствует личностному становлению, открывает возможности для успешного школьного обучения и социальной интеграции детей данной категории. Путем статистического анализа доведена еффективность предложенной методики. Ее можно использовать как в работе с умственно отсталыми младшими школьниками специальной общеобразовательной школы, так и в работе с умственно отсталыми младшими школьниками специальных общеобразовательных школ-интернатов.
Communication skills development of young school-age children with intellectual disabilities is one of the main prerequisites of complete socialization of the children who refer to this category. Theatrical activity means is appropriate for communication abilities development. The data of general and special psychological, educational and methodological national and foreign scientific literature concerning the issues of formation and development of communicative skills of primary school age children with intellectual disabilities is analyzed in the paper. The paper presents the results of implementing communication skills development methodology in relation to young school-age children with intellectual disabilities by means of theatrical activity, the criteria, indicators and levels of communicative skills development of primary school age children with intellectual disabilities are defined, comprehensive methodology of communicative skills development of primary school age children with intellectual disabilities by means of theatrical activity is elaborated. Implementation of comprehensive methodology of communicative skills development of primary school age children with intellectual disabilities contributes to personal identity formation, provides opportunities for successful schooling and social integration. Efficiency of the proposed methodology has been proved.