У статті представлені результати дослідження рівнів готовності старшокласників зі зниженим слухом до застосування правових знань у поведінці. Здійснено аналіз методичного забезпечення процесу правової освіти учнів зі зниженим слухом: програм з правознавства для загальноосвітніх шкіл, програм та рекомендацій до розподілу програмного матеріалу загальноосвітніх навчальних закладів для 5-10 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей зі зниженим слухом з правознавства, підручників, які використовуються у процесі вивчення правознавства учнями зі зниженим слухом. З‘ясовано труднощі, що ускладнюють процес оволодіння навчальним матеріалом. Визначено рівні сформованості діяльнісно-поведінкового компоненту правосвідомості старшокласників зі зниженим слухом (високий, середній, низький), описано методику їх вивчення. Проаналізовано результати дослідження рівнів сформованості діяльнісно-поведінкового компоненту правосвідомості старшокласників зі зниженим слухом. З‘ясовано, що переважна більшість старшокласників зі зниженим слухом мають середній та низький рівні сформованості діяльнісно-поведінкового компоненту правосвідомості і лише незначна їх частина здатна застосовувати набуті правові знання у практичній діяльності, що обумовлено не лише порушенням повноцінного функціонування слухового аналізатора учнів, але й певними труднощами у методичному забезпеченні та організації навчально-виховного процесу спеціальних загальноосвітніх шкіл для дітей зі зниженим слухом. Намічено перспективні напрямки дослідження даної проблеми, зокрема необхідність розробки відповідного педагогічного забезпечення процесу правової освіти учнів зі зниженим слухом.
В статье представлены результаты исследования уровней готовности слабослышащих старшеклассников к применению правовых знаний в поведении. Осуществлен анализ методического обеспечения процесса правового образования слабослышащих учащихся: программ по правоведению для общеобразовательных школ; программ и рекомендаций к распределению программного материала общеобразовательных учебных заведений для 5-10 классов специальных общеобразовательных учебных заведений для слабослышащих детей по правоведению; учебников, которые используются в процессе изучения правоведения слабослышащими учениками. Выяснены трудности, усложняющие процесс овладения учебным материалом. Определены уровни сформированности деятельностно-поведенческого компонента правосознания слабослышащих старшеклассников (высокий, средний, низкий), описано методику их изучения. Проанализировано результаты исследования уровней сформированности деятельностно-поведенческого компонента правосознания слабослышащих старшеклассников. Выяснено, что преобладающее большинство слабослышащих старшеклассников имеют средний и низкий уровни сформированности деятельностно-поведенческого компонента правосознания и лишь незначительное колличество их способно применять полученные правовые знания в практической деятельности, что обусловлено не только нарушением полноценного функционирования слухового анализатора учащихся, но и определенными трудностями в методическом обеспечении и организации учебно-воспитательного процесса специальных общеобразовательных школ для слабослышащих детей. Намечены перспективные направления исследования данной проблемы, в частности необходимость разработки соответствующего педагогического обеспечения процесса правового образования слабослышащих учащихся.
The article represents the results of the research of the level of readiness of hard of hearing senior pupils to use legal knowledge in their behaviour. The article analyses the methodical supply of legal education process for hard of hearing pupils: legal curriculum for secondary schools, programs and recommendations for the distribution of the legal curriculum material of secondary schools for the 5-10 forms in special schools for hard of hearing pupils, schoolbooks that are used in the process of legal education of hard of hearing pupils. The difficulties which make the process of learning more complicated are clarified. The article determines the formation levels of activity-behavioural component of legal consciousness of hard of hearing senior pupils (high, middle, low), the methods of their learning are described. The results of the research of activity-behavioural component of legal consciousness of hard of hearing senior pupils are analysed. We ascertained that the vast majority of hard of hearing senior pupils have got middle and low formation levels of activity-behavioural component of legal consciousness and only some of them are able to use the acquired legal knowledge in practice. It can be explained not only by the breach of the full value functioning of hearing analyser, but also by certain difficulties in methodical supply and organization of educational process in special schools for hard of hearing pupils. The promising tendencies of further research of this issue are mapped, in particular the necessity of development of pedagogical supply for the process of legal education of hard of hearing pupils.