У статті розкрито суть поняття «інтелект» та висвітлено погляди психологів на його
природу. Завдання вищого навчального закладу – створити найсприятливіші умови для
інтелектуального розвитку студента з урахуванням індивідуальних особливостей кожного. Автор
вказує на необхідність формування та розвитку інтелектуальних умінь студентів у процесі вивчення
вищої математики, адже дана навчальна дисципліна є засобом підвищення загального рівня
освіченості особистості та впливає на розвиток особистісних і професійних якостей майбутнього
спеціаліста.
The article deals with the essence of the "intelligence" concept and psychologists views on
its nature are described. The students intellectual development is considered as main goal of higher
educational establishment. Favorable conditions of individual students intellectual skills
development must be taken into account. The study of Mathematics is a means of raising the
general personality level of education. It influences personal and professional future specialist’s
development. The author emphasizes the necessity of students intellectual skills formation and
development during learning Mathematics in higher educational establishments.