Дисертація присвячена питанню педагогічної технології навчання учнів англійської мови у закладах позашкільної освіти. У процесі дослідження теоретично обґрунтовано, визначено та експериментально перевірено педагогічну технологію навчання учнів англійської мови у закладах позашкільної освіти. Визначено, що найбільш доцільним у педагогічній технології навчання учнів англійської мови у закладах позашкільної освіти є розробка і реалізація змісту навчання на основі комунікативного підходу, що передбачає оволодіння знаннями, уміннями, навичками і цінностями, які забезпечать використання англійської мови в реальному житті. Виділено у педагогічній технології навчання учнів англійської мови у закладах позашкільної освіти мультимедійні засоби як сукупність мультимедійних програм, технічних пристроїв і дидактичних матеріалів, що використовуються в освітньому процесі.
Здійснено класифікацію мультимедійних засобів у педагогічній технології навчання учнів англійської мови у закладах позашкільної освіти за видами мовленнєвої діяльності та типами мовного матеріалу: для навчання іншомовного спілкування (аудіювання, читання, говоріння, письмо); для навчання іншомовного матеріалу (граматичний, лексичний, фонетичний).
У процесі дослідження з’ясовано, що до мультимедійних засобів для навчання учнів іншомовного спілкування відносяться: аудіювання (відеоблоги, відеоекскурсії, комп’ютерні програми тощо); читання (електронні видання, електронні енциклопедії, електронні словники тощо); говоріння (відеоконференції, віртуальні подорожі, навчально-ігрові платформи, онлайн ігри тощо); письмо (мультимедіа-презентації, соціальні мережі тощо).
При цьому встановлено, що мультимедійні засоби для навчання іншомовного спілкування у педагогічній технології навчання учнів англійської мови у закладах позашкільної освіти включають: граматичний (відеоблоги, електронні підручники, освітні платформи тощо); лексичний (відеоконференції, мобільні додатки, телевікторини тощо); фонетичний (мультимедіа-тренажери, освітні інтернет-ресурси тощо). Проведено експериментальну перевірку запропонованої педагогічної технології навчання учнів англійської мови у закладах позашкільної освіти.
The dissertation is devoted to the issue of the pedagogical technology for teaching English to learners in out-of-school education establishments. In the course of the study the pedagogical technology for teaching English to learners in out-of-school educational establishments was theoretically justified, determined and practically verified. It has been determined that the learning content of the pedagogical technology for teaching English to learners in out-of-school education establishments is the most appropriately created and implemented when based on the communicative approach which allows mastering knowledge, skills, abilities and values that would ensure applying English to the real-life. The research presents multimedia tools as the basis of the pedagogical technology for teaching English to learners in out-of-school education establishments. The multimedia tools are presented as a set of multimedia programs, technical devices and didactic materials used in the educational process.
Multimedia tools are structured by the types of communication activity and the sorts of language material: for teaching foreign language communication (listening, reading, speaking, writing); for teaching foreign language material (grammatical, lexical, phonetic).
Multimedia tools for teaching foreign language communication, according to the specifics of the pedagogical technology for teaching English to learners in out-of-school education establishments, include: listening (video blogs, video tours, computer programs, etc.); reading (electronic publications, electronic encyclopedias, electronic dictionaries, etc.); speaking (video conferencing, virtual travel, educational and gaming platforms, online games, etc.); writing (multimedia presentations, social networks, etc.).
The pedagogical technology for teaching English to learners in out-of-school education establishments also features multimedia tools for teaching foreign language material, such as: grammatical (video blogs, electronic textbooks, educational platforms, etc.); lexical (video conferencing, mobile applications, TV quizzes, etc.); phonetic (multimedia simulators, educational Internet resources, etc.).
In the course of the study, the effectiveness of the pedagogical technology for teaching English to learners in out-of-school education establishments was experimentally tested.
The research specifies the learning achievements indicators and criteria applied to the pedagogical technology for teaching English to learners in out-of-school education establishments. They include cognitive-and-knowledgeable, communicative-and-practical, cultural-and-creative, and personal-and-motivational. It has been established that the level of learning achievements of the English language learners has increased as a result of applying the suggested pedagogical technology for teaching English in out-of-school education establishments.