У статті аналізуються чинники формування медіаполітики в сучасній Україні. Її формування та реалізація відтворюють наявні тенденції та виклики сучасних процесів інформаційного суспільства, зокрема посилений вплив медіа на суспільні та політичні відносини, на їх суб’єктів, упровадження можливостей інформаційно-комунікаційних технологій у створенні та розповсюдженні новин, формування нових правил комунікації між владою та суспільством, використання інформаційно-комунікаційних інновацій у галузі державного управління та інші. Ці чинники актуалізують готовність, можливості та адаптацію усіх сфер суспільства до змін, які супроводжують окреслені процеси. В Україні вони посилюються у багато разів через виклики, спричинені збройною агресією Росії. Окрему увагу приділено питанням медіаспоживання політичної інформації українцями, зокрема новинних матеріалів. На основі соціологічних даних визначено найбільшу зацікавленість українців у інформації про війну та низьку увагу до політичних повідомлень. Зроблено припущення, що причиною цього може бути невисокий рівень довіри до політичних інститутів і їх здатності приймати ефективні рішення під час війни. Підкреслюється важливість виважених підходів реалізації медійної політики, які враховують тренди, тенденції та проблеми як медійної, так і політичної сфер українського суспільства. Це позначається на питаннях фахового створення медійного контенту, свідомого споживання новинних матеріалів, зокрема про війну, відкритій комунікації влади та суспільства. Наголошується на тому, що вирішення цих проблем потребує наукового осмислення, що сприятиме ефективній реалізації медійної політики як системи взаємодії медіа, держави та громадянського суспільства.
The article analyzes the factors of formation of media policy in modern Ukraine. Its formation and implementation reproduce the existing trends and challenges of modern processes of the information society, in particular, the increased influence of the media on social and political relations and their subjects, the introduction of the possibilities of information and communication technologies in the creation and distribution of news, the formation of new rules of communication between the government and society, the use of information and communication innovations in the field of public administration and others. These factors actualize the readiness, opportunities and adaptation of all spheres of society to the changes that accompany the outlined processes. In Ukraine, they are increasing many times over due to the challenges caused by Russia's armed aggression. Particular attention is paid to the issue of media consumption of political information by Ukrainians, in particular news materials. On the basis of sociological data, it was determined that Ukrainians are most interested in information about the war and pay little attention to political messages. It is assumed that the reason for this may be a low level of trust in political institutions and their ability to make effective decisions during the war. The importance of balanced approaches to the implementation of media policy, which take into account the trends, tendencies and problems of both the media and political spheres of Ukrainian society, is emphasized. This affects the issues of professional creation of media content, conscious consumption of news materials, in particular about the war, open communication between the government and society. It is emphasized that the solution of the specified problems requires further scientific understanding, which will contribute to the effective implementation of media policy as a system of interaction between the media, the state and civil society.