Модернізація підготовки вчителя є стратегічним завданням держави в контексті євроінтеграції України. Зростання ролі інформаційно-комунікаційних технологій як мети і засобу навчання в закладах освіти, необхідність адаптації форм організації освітнього процесу до сучасних мінливих умов ставлять перед сучасним вчителем завдання гармонійно поєднувати у своїй фаховій діяльності предметні, психолого-педагогічні і технологічні компетентності. Поняття технологій в сучасній освіті охоплює не лише інформаційно-цифровий аспект діяльності педагога, а й психолого-педагогічний. Академічна свобода дає вчителю змогу самостійно проєктувати навчальні матеріали і організацію освітнього процесу для обґрунтованої постановки цілей навчання і їх ефективного досягнення – ставати освітнім дизайнером. На тепер у світовій освітній практиці розроблено низку моделей освітнього дизайну (Instructional Design Models), що застосовуються на різних рівнях освіти як за традиційних форм організації освітнього процесу, так і у розробці й упровадженні цифрових освітніх технологій (Educational Technologies, EdTech). У статті запропоновано огляд поширених моделей освітнього дизайну, проаналізовано їхні особливості, досліджено застосовність у практику роботи вчителя інформатики в контексті актуальних фахових вимог. Обґрунтовано доцільність ознайомлення майбутніх викладачів інформатики закладів освіти різних рівнів з поняттями освітніх технологій, освітнього дизайну, з моделями і методиками проєктування навчального контенту і відповідних аспектів організації освітнього процесу. Описано досвід впровадження вказаних понять у практику навчання майбутніх учителів інформатики у Національному університеті “Чернігівський колегіум” імені Т. Г .Шевченка. Встановлено, що володіння сучасним інструментарієм допомагає вчителю-практику в адаптивному плануванні, реалізації і рефлексії власної фахової діяльності для ефективної організації освітнього процесу в мінливих умовах.
Modernization of teacher training is a strategic task of the state in the context of Ukraine's European integration. The growing role of information and communication technologies as a goal and means of learning in educational institutions, the need to adapt the forms of organization of the educational process to modern changing conditions poses the task for the modern teacher to harmoniously combine subject, psychological-pedagogical and technological competencies in his professional activities. The concept of technologies in modern education covers the information and digital aspects of the teacher's activity as well as the psychological-pedagogical aspect. Academic freedom allows the teacher to independently design educational materials and organize the educational process for a well-founded setting of learning goals and their effective achievement – to become an educational designer. A few educational design models (Instructional Design Models) have been developed in world educational practice. These are used at different levels of education in traditional forms of organization of the educational process and in developing and implementing digital educational technologies (EdTech). The article offers an overview of common models of educational design, analyzes their features, and investigates their applicability in the practice of computer science teacher activity in the context of current professional requirements. The feasibility of familiarizing future computer science teachers of educational institutions of different levels with the concepts of educational technologies, educational design, models and methods of designing educational content and relevant aspects of organizing the educational process is substantiated. The experience of implementing these concepts in the practice of teaching future computer science teachers at the T.H. Shevchenko National University «Chernihiv Collegium» is described. It is established that the possession of modern tools helps a practicing teacher in adaptive planning, implementation, and reflection of his professional activities to effectively organize the educational process in changing conditions.