Методика формування здатності до творчої самореалізації магістрантів музичного мистецтва у процесі вокально-хорової діяльності охоплює наступні етапи педагогічної роботи: діагностично-пошуковий, проблемно-інформаційний, комплексно-моделюючий, аналітико-оцінний, креативно-прогностичний. Діагностично-пошуковий та проблемно-інформаційний етапи націлюють студентів на виявлення вміння використовувати креативне мислення під час підготовки до проведення вокально-хорової роботи зі школярами. Комплексно-моделюючий та аналітико-оцінний етапи спрямовані на орієнтацію студентів факультетів мистецтв до творчої самореалізації у практичній діяльності. Креативно-прогностичний етап націлений на формування здатності магістрантів музичного мистецтва до творчої самореалізації у практичній діяльності, що дозволяє розв’язувати завдання побудови особистісної стратегії проєктування власної творчо-самостійної діяльності.
The article reveals the method of formation of the ability to creative self-realization of master's students of musical art. The method of forming the ability of master's students of musical art to creative self-realization in the process of vocal and choral activity covers the following stages of pedagogical work, namely: diagnostic-research, problem-informational, complex-modeling, analytical-evaluative, creative-prognostic. The diagnostic-research and problem-informational stages aim students at discovering the ability to use creative thinking during preparation for conducting vocal and choral work with schoolchildren. The complex-modeling and analytical-evaluation stages are aimed at orienting students of the faculties of arts to creative self-realization in practical activities, which allows solving the task of building a personal strategy for designing one's own creative and independent activities. The creative-prognostic stage is aimed at forming the ability of master's students of musical art to creative self-realization in practical activities, which allows solving the task of building a personal strategy for designing one's own creative and independent activities.