В статті розглянуто негативний вплив хронічного стресу, спричиненого військовою агресією, на стан фізичного і психічного здоров’я студентів, що впливає на їх бажання і здатність ефективно навчатись. Мета роботи: систематизувати негативні впливи хронічного стресу на здоров’я молоді та окреслити підходи до формування резильєнтності студентів методами фізичної терапії. Наукова новизна: основним фактором збереження здоров’я студентів є ефективно організований педагогічний процес і коректне використання педагогічних технологій. Методи боротьби зі стресом полягають в знятті емоційної напруги та зміні психологічного настрою людини. Необхідно навчити студентів регулювати рівень стресу та відновлюватися після виснаження. Для моніторингу впливу стресу на психоемоційний стан, використовують опитувальник The Kessler Psychological Distress Scale (K10), «термометр стресу», шкалу суб’єктивних одиниць дистесу (Subjective units of distress scale - SUDS). Фізичні методи керування стресом включають: регулярні фізичні активності, глибоке дихання, масаж, рефлесотерапію, прогресивну м’язову релаксацію, раціональне харчування, режим сну та відпочинок. Висновки: 1. Пріоритетом роботи закладів вищої освіти України повинно бути формування резильєнтності всіх учасників освітнього процесу. 2. Оскільки під час війни неможливо усунути джерело стресу, треба знати його ознаки і керувати ним методами стрес-менеджменту (регулярна фізична активність, здорове харчування, релаксаційні техніки, планування часу, здійснення позитивних змін у житті). 3. Профілактика негативного впливу хронічного стресу на студентів, пошук ресурсів відновлення їх фізичного і психічного здоров’я, за допомогою стрес-менеджменту та методів фізичної терапії є перспективним напрямом наукових досліджень.
The article examines the negative impact of chronic stress caused by military aggression on the state of mental health of students, which directly affects their desire and ability to study effectively. The purpose of the work: to systematize the negative effects of chronic stress on the health of young people and to outline approaches to the formation of students' resilience using physical therapy methods. Scientific novelty: the main factor in preserving the health of students is an effectively organized pedagogical process and the correct use of pedagogical technologies. Methods of combating stress consist in removing emotional tension and changing a person's psychological mood. Students need to be taught how to manage stress and recover from exhaustion. The Kessler Psychological Distress Scale (K10), a "stress thermometer", and the subjective units of distress scale (SUDS) are used to monitor the impact of stress on the psycho-emotional state. Physical stress management methods include: regular physical activity, deep breathing, massage, reflexology, progressive muscle relaxation, healthy eating, sleep and rest.
Conclusions: 1. The priority of higher education institutions of Ukraine should be the formation of resilience of all participants in the educational process. 2. Since during the war it is impossible to eliminate the source of stress, it is necessary to know its signs and manage it with stress management methods (regular physical activity, healthy diet, relaxation techniques, time planning, making positive changes in life). 3. Prevention of the negative impact of chronic stress on students, the search for resources to restore their physical and mental health, with the help of stress management and physical therapy methods, is a promising direction of scientific research.