У статті розкрито сутність принципів розвитку рухової активності студентів засобами спортивних ігор в освітньому середовищі університету, які посідають одне з провідних місць, оскільки вони тісно пов’язані з подальшою оптимізацією педагогічного процесу у закладах вищої освіти. Розглянуто загальні принципи фізичного виховання, а саме: гармонійного розвитку особистості, зв’язку фізичного виховання з трудовою діяльністю, оздоровчої спрямованості; основні принципи фізичного виховання: гуманістичної орієнтації, пріоритету потреб, мотивів та інтересів особистості, індивідуалізації; дидактичні принципи фізичного виховання: свідомості й активності, наочності, систематичності й послідовності, безперервності, доступності та диференціації навчання. Зазначено, що реалізація принципів у організації освітнього процесу значно підвищує ефективність усіх структурних компонентів фізичного виховання, а зміст принципів визначає основні вимоги до побудови, змісту, методів і організації процесу формування фізичної культури особистості, регламентуючи міру спільної діяльності педагога та студента. Підкреслено, що ефективність нових положень у фізичному вихованні можлива лише за умови формування принципів, які обґрунтовують теоретичну, практичну і оздоровчу спрямованість. Зазначено, що реалізація принципів розвитку рухової активності студентів засобами спортивних ігор в освітньому середовищі університету дозволить застосовувати спортивні ігри в аудиторний і позааудиторний час, та ефективно організовувати заняття з фізичного виховання здобувачів вищої освіти.
The article reveals the essence of the principles of the development of motor activity of students by means of sports games in the educational environment of the university, which occupy one of the leading places, since they are closely related to the further optimization of the pedagogical process in institutions of higher education. The general principles of physical education are considered, namely: harmonious development of the personality, connection of physical education with labor activity, health orientation; basic principles of physical education: humanistic orientation, priority of needs, motives and interests of the individual, individualization; didactic principles of physical education: consciousness and activity, visibility, systematicity and consistency, continuity, accessibility and differentiation of training. It is noted that the implementation of the principles in the organization of the educational process significantly increases the effectiveness of all structural components of physical education, and the content of the principles determines the basic requirements for the construction, content, methods and organization of the process of forming the physical culture of the individual, regulating the degree of joint activity of the teacher and the student. It is emphasized that the effectiveness of the new provisions in physical education is possible only under the condition of the formation of principles that substantiate the theoretical, practical and health-improving orientation. It is noted that the implementation of the principles of the development of motor activity of students by means of sports games in the educational environment of the university will make it possible to use sports games in the classroom and outside the classroom, and to effectively organize classes on physical education of students of higher education.