The article develops the traditional rhetorical “issues” contained in inaugural speeches of American presidents as macrotopical entities which are applied to construct communicative semantic structures of those speeches consisting of macrotopics and respective topics in the realm of discourse linguistics. We propose a major rhetorical macrotopical cycle (MRMC) as a basic structure of those speeches. Most general repeated topics (macrotopics) in the Inaugural Speeches are Domestic Issues, International Issues, American Traditions and Other (Reference to the Audience, Reference to God, Application to Himself). Research of communicative semantic peculiarities of the use of such macrotopics in the Inaugural Speeches of the US Presidents of the beginning of the 21st century and their comparison constitute the subject matter of this article. Analyzing MRMCs within each of the Inaugural Speeches produces communicative semantic discourse description of them and gives the possibility to compare them. A tendency to use certain macrotopics in repeated orders in the speeches is found out. To a certain extent in all Inaugural Speeches of the US presidents we singled out the phenomenon which can be called major rhetorical macrotopical cycle which most frequently consists of the following macrotopics: Reference to the Audience – American Traditions – Domestic / International Issues and Reference to God. Communicative semantic structures of those speeches differ between themselves in the
of such cycles, forms and subtypes of MRMCs. The peculiarities of the use of MRMCs by American presidents of the beginning of the 21st century are analysed and compared.
Повторюваними найзагальнішими темами (макротопіками) у зазначених інавгураційних промовах є Внутрішні Питання, Міжнародні Питання, Американські Традиції та Інше (Звернення до Аудиторії, Звернення до Бога, Застосування до Себе). Вивчення комунікативно-семантичних особливостей вживання таких макротопіків у промовах президентів США початку ХХІ століття та їхнє порівняння становить проблематику цієї статті. Запропоновано модель комунікативно-семантичного дискурс-аналізу, яка описує лінійну організацію відповідних комбінацій макротопіків інавгураційних промов. У всіх інавгураційних промовах можна виокремити таке явище, як головний риторичний макротопіковий цикл (ГРМЦ). Аналіз ГРМЦ, які наявні в кожній інавгураційній промові, дозволяє створити їхній комунікативно-семантичний дискурс-опис та визначити їхні спільні та відмінні риси. Метою цієї статті є аналіз комунікативно-семантичної побудови вказаних промов і визначення спільних та відмінних рис їхніх смислових структур. Дослідження було проведено методом дискурс-аналізу, що здійснюється у комунікативно-семантичній площині з фокусом на топікальній структурі смислу дискурсу. Виявлена тенденція до вживання певних макротопіків у повторюваних порядках. До певної міри, у всіх інавгураційних промовах відповідних президентів ми виокремили те, що можна назвати головним риторичним макротопіковим циклом (ГРМЦ), що складається від Звернення до Аудиторії – до Американських Традицій – до Внутрішніх / Міжнародних Питань – і до Звернення до Бога. Комунікативно-семантичні структури цих промов відрізняються між собою кількістю таких циклів, формою та підтипами ГРМЦ. Порівняльний комунікативно-семантичний дискурс-аналіз, що ґрунтується на добре
випрацьованих відповідних концептах риторики, надає змогу отримувати нові дані аналізу смислових особливостей промов, у нашому випадку інавгураційних промов президентів США початку ХХІ століття.