У дисертації доводиться висока освітня цінність засобів музичного письма і необхідність оволодіння основами писемної музичної культури в процесі загального музичного навчання. Спираючись на знання культурноісторичних і семіотичних властивостей систем музичного письма, автор будує теоретичну модель музично-граматичної компетентності, яка включає в себе: а) базові емпіричні та теоретичні знання, б) вміння і навички читання (декодування і перекодування) нотного тексту, в) вміння і навички музичного письма (кодування звукового тексту), г) художньо-естетичне ставлення до артефактів писемної культури. Здійснений аналіз традиційної писемної музичної культури Китаю призвів до висновку про доцільність освоєння в країні системи європейського нотолінійного письма, що відкриває для китайської молоді доступ до тезаурусу світової музичної класики.
The high educational value of music notation means and the necessity of studying its fundamentals in the general music teaching process is stipulated by a):the exceptional importance of didactic and artistic-educational functions of music notation, the direct connection of the music-graphical symbols with the concept of the musical language and musical thinking; b) the richness and variety of forms for space fixation of music and intonation forms ; c) the inseparable links of the written music history with the history of creative music activity, with the abundance of priceless artistic heritage of written musical culture. The written musical culture fundamentals mastering is defined in the work as the process of personal properties acquiring, which are necessary for reproductive and productive actions with musical script. The pedagogical essence of this process is the
formation of musical-grammar competence - the personal features complex, consisting of the written music empiric and theoretic knowledge, as well as the development of technical skills and artistic abilities for the application of notation means in musical activity. The theoretical model of musical grammar competence constructed in the work includes: a) basic and empiric knowledge, b) abilities and skills of reading (decoding and re-decoding) of musical notation text; c) abilities and skills of musical notation (encoding of the sound text);d) artistic and esthetic attitude to the written culture artifacts.