У статті висвітлено питання підготовки майбутніх учителів початкової школи до організації та проведення пси-
холого-педагогічних досліджень і визначення їхнього впливу на якість професійного становлення майбутнього фахівця.
Зазначено, що підготовка конкурентоспроможного вчителя Нової української школи, який впроваджує в освітній про-
цес інноваційні методи навчання, неможлива без формування у студентів дослідницького потенціалу щодо педагогіч-
ної діяльності.
Вказано, що оволодіння майбутніми вчителями технологією проведення психолого-педагогічного експерименту дає
їм змогу використовувати інноваційний зміст, форми та методи навчання під час проведення занять, забезпечує фор-
мування позиції вчителя-дослідника.
Зазначено, що ознайомлення студентів з технікою дослідницької роботи здійснюється під час вивчення дисципліни
“Основи психолого-педагогічних досліджень у початковій школі”. Студенти визначають особливості наукового пошу-
ку щодо проблем початкової освіти. Засвоєні студентами знання, сформовані дослідницькі компетентності, навички
дослідницького пошуку використовуються ними під час написання кваліфікаційних робіт.
Зазначено, що виконання завдань експериментального дослідження підвищує рівень підготовки студентів до нау-
кового пошуку. Під час практики студенти проводять констатувальний етап дослідження, впроваджують розро-
блену систему експериментальних впливів та визначають її ефективність, що і є завданням формувального етапу
експерименту. Проведення експериментального дослідження забезпечує прикладне засвоєння студентами знань про
методи, методику та технологію дослідження. Формування у студентів практичних вмінь щодо організації та про-
ведення педагогічного експерименту забезпечує вироблення у них практичних дослідницьких умінь та дослідницької
позиції у розбудові Нової української школи.
The article highlights the issue of training future elementary school teachers for the organization and conduct of psychological
and pedagogical research and determining its impact on the quality of professional development of a future specialist. It is
noted that the preparation of a competitive teacher of the new Ukrainian school who introduces innovative teaching methods
into the educational process is impossible without developing students’ research potential for pedagogical activity.
The author points out that significant opportunities in improving the professional activities of a teacher lie in mastering
the technology of organizing and conducting psychological and pedagogical experiments. Mastering the technology of conducting
a psychological and pedagogical experiment by future teachers prepares them for the introduction of innovative content,
forms, and methods of teaching into their own practical activities, and ensures the formation of their position as a teacher-researcher,
a teacher-innovator. On the other hand, it is the research technology that allows teachers in the future to determine
the effectiveness of the methods and means of training and education used, to check their effectiveness in their own professional
activities.
It is stated that the introduction of research techniques (methodology of research activity, work with theoretical literature,
organization of the experiment, methods of empirical research, registration of the results of research work, etc.) is carried
out when studying the discipline “Fundamentals of Psychological and Pedagogical Research in Elementary School”. Acquisition
of this discipline helps students determine the features of scientific research on the problems of elementary education.
The knowledge acquired by students, the research competencies, and the skills they developed are used by them when writing
qualification papers. It has been determined that when writing research studies, great attention is paid to conducting an experimental
study. It is noted that the fulfillment of the tasks of experimental research in the course of teaching practice at school
increases the level of preparation of students for scientific research. In the course of teaching practice, students conduct ascertainment
research, implement the developed system of experimental influences and determine its effectiveness, which is the task
of the formative stage of the experiment. Thus, conducting an experimental study ensures the applied assimilation of knowledge
about the methods, methodology and technology of research by students. The development of students’ practical skills in
organizing and conducting a pedagogical experiment ensures the formation of their practical skills and research position in
the development of a new Ukrainian school.