The article reveals the importance of pedagogical control in the management of speed-power movements in student weightlifters. It is assumed that the effectiveness of technical techniques should be evaluated based on the registration of a limited number of basic biomechanical characteristics of movement. Applying a system of internal reference points for an athlete, in combination with hardware techniques, it is possible to develop a control technique acceptable for use at all stages of training athletes for important competitions.
The selection of rational pedagogical influences and their reduction into an algorithmized methodology, the use of a system of urgent information on the effectiveness of exercises will contribute to a targeted change in movement skills, which will speed up the training process of weightlifters and improve the system for evaluating their achievements. When building a specific methodology, the development of the structure and content of algorithmized pedagogical influences acquires great importance. This may indicate an unformed need for physical exercise. Which, in turn, indicates a low level of motivation for physical education. Currently, one of the urgent problems is the effective organization of physical education classes for young people in universities. The main component for the successful implementation of any activity, including physical culture and sports, is
motivation. Taking into account psychological factors that contribute to the perception and adequate processing of information, the use of the features of the formation of "meaningful", "target", "operational" attitudes will help speed up the learning process.
And the selection of auxiliary exercises, determination of their sequence, will contribute to consolidation of rational motor skills.
В статті розкрито значення педагогічного контролю в управлінні рухами швидкісно-силового характеру у студентів-важкоатлетів. Передбачається, що ефективність
виконання технічних прийомів доцільно оцінювати на основі реєстрації обмеженої кількості основних біомеханічних характеристик руху. Застосовуючи систему внутрішніх орієнтирів для спортсмена, у поєднанні з апаратурними методиками, можна розробити методику контролю, прийнятну для використання на всіх етапах підготовки спортсменів до відповідальних змагань. Відбір раціональних педагогічних впливів та зведення їх у алгоритмізовану методику, використання системи засобів термінової інформації за ефективністю виконання вправ сприятиме цілеспрямованій зміні рухових навичок, що прискорить процес підготовки спортсменів важкоатлетів та покращить систему оцінювання їх досягнень.