У статті розглянуто важливу проблему формування гендерної компетентності майбутніх психологів. Актуальність цього завдання зумовлена європейським вибором нашої країни та необхідністю формування гендерної культури, егалітарного мислення і толерантності українського суспільства. Визначено, що психологи можуть ефективно сприяти цьому процесу засобами психологічної просвіти і психологічної допомоги. Показано, що сформованість гендерної культури є одним із вагомих чинників, який дасть змогу нашому суспільству ментально наблизитись до європейської свідомості та способу мислення. Обґрунтовано, що надання психологічної допомоги має здійснюватися з урахуванням гендерних аспектів, оскільки основою багатьох психологічних проблем є гендерні характеристики особистості. Проаналізовані наукові праці, присвячені вивченню феномена гендерної компетентності. Визначено, що в основі її формування лежить науковий підхід, що базується на принципі гендерної рівності. Запропоноване авторське визначення гендерної компетентності майбутніх психологів. Проаналізовані підходи дослідників до визначення компонентів гендерної компетентності. На підставі проведеного аналізу автором запропоновано структуру гендерної компетентності майбутніх психологів, яка містить мотиваційно-ціннісний, когнітивний та операційно-діяльнісний компоненти. Описано та обґрунтовано зміст кожного компонента досліджуваної компетентності.
Із метою формування гендерної компетентності майбутніх психологів розроблено для використання в процесі підготовки бакалаврів спеціальності 053 “Психологія” авторський вибірковий спецкурс “Гендерна психологія”. Описано дидактичні цілі, зміст та методику його викладання, охарактеризовано методи, форми і засоби навчання. Показано, що вивчення запропонованого спецкурсу сприяє формуванню мотивації, знань та практичних умінь майбутніх психологів щодо надання психологічної просвіти й допомоги з урахуванням гендерних аспектів. Визначено напрями подальших наукових пошуків у досліджуваній галузі.
In this article an important problem of gender competence formation of future psychologists is considered. Relevance of this problem is caused by the European choice of our country and the necessity of formation of gender culture, egalitarian thinking and tolerance in the Ukrainian society. It is determined that psychologists can effectively contribute to this process through psychological education and psychological help. It is shown, that formation of the gender culture is one of the important factors which will allow our society to approach mentally the European consciousness and way of thinking. It is proved, that psychological help should be carried out with gender aspects taken into account as many psychological problems are based on gender characteristics of the person. The scientific works, devoted to the study of the phenomenon of gender competence are analyzed. It is defined that at the heart of its formation is a scientific approach based on the principle of gender equality. The author’s definition of future psychologists’ gender competence is offered. The researchers’ approaches to the definition of gender competence components were analyzed. Based on the results of the analysis the author proposed the structure of future psychologists’ gender competence, which contains motivational-valuable, cognitive and operational-activity components. Each component’s contents of the investigated competence are described and grounded. The author’s special course “Gender Psychology” was elaborated and is used in the course of the bachelors training in the specialty 053 “Psychology”. The didactic goals, contents and teaching methods of the course are described as well as methods, forms and means of education. It is shown that the study of the proposed special course contributes to the formation of motivation, knowledge and practical skills of future psychologists in the provision of psychological education and assistance with regard to gender aspects. The directions of further scientific researches in the investigated sphere are determined.