В статті розкривається поняття «скринінг-діагностики» як діагностичного інструментарію, який дозволяє в ході обстеження зробити висновок про відповідність психічного розвитку дитини віковій нормі або про відставання від неї, що дозволяє визначити готовність дитини до інклюзивного навчання. Також в даній статті розкривається графічний метод, як важливий для морфофункціональної готовності дошкільника до школи. Визначаються основні форми застосування графічного методу в психології: проективні, експериментально-психологічні та статистичні методи дослідження. Звертається увага на основні психологічні конструкти процесу письма.
The article reveals the concept of “psychological screening” as a diagnostic tool that allows to identify the features of mental development in preschool age. Screening can detect a problem early, before children have any educational difficulties such as developmental delays. Also it allows to determine the child’s readiness for inclusive education. Inclusive education means that all pupils attend by their neighbourhood schools and receive support in the implementation of their educational rights. Inclusive education allows children to develop individual strengths and be involved in social activities. The effectiveness of inclusion education is associated with early psychological diagnosis.
The graphic method can be used in psychological screening to determine the degree of “morphofunctional” school readiness of the preschooler. In particular, graphic methods can be used for researching writing readiness. In article we define three forms of application the graphic methods in psychology: projective methods, experimental-psychological graphic tests and statistical research methods.
Writing readiness skills are important components of a preschooler`s readiness for school. Writing is a complex psychophysiological process that begins to form in early childhood. Children acquire graphic experience in preschool age. Fine motor skills; eye-hand coordination; spatial orientation and knowing of basic spatial concepts; visual and auditory perception; cognitive processes (attention, memory, thinking); ability to visual, auditory and motor control are basic psychological constructs of the writing process.