Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

The Use of Spoken Corpora for Learning French as a Foreign Language (based on ESLO, FLEURON, CLAPI, and CFPP2000)

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Strashko, Iryna V.
dc.date.accessioned 2022-01-25T10:32:59Z
dc.date.available 2022-01-25T10:32:59Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Strashko, I. V. The Use of Spoken Corpora for Learning French as a Foreign Language (based on ESLO, FLEURON, CLAPI, and CFPP2000) / Iryna V. Strashko // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 9 : Сучасні тенденції розвитку мов : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2021. - Вип. 22. - С. 110–122. - DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series9.2021.22.08. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/36328
dc.description.abstract The paper deals with the educational and linguistic potential in use of oral corpora for learning French as a foreign language. The paper is divided into three parts. The first part illustrates the contribution of studies based on oral corpora in foreign language acquisition, French in particular. It also analyses the integration of corpora in educational process. The second one gives a brief overview on four speech corpora (the ESLOs, FLEURON, CLAPI, and CFPP2000), shortly describes their specifics, thematic orientation, some peculiarities of working with them. It also gives examples of concrete educational applications for vocabulary learning. The third part looks at some aspects of the use of corpora for language study, highlighting its advantages, difficulties, and challenges of oral corpora employment. Here it is emphasized the use of speech corpora in practice of teaching and learning French language learning is an effective addition to traditional educational technologies. They can be used as supporting material, which allows the teacher to correlate the learning objectives and the teaching methods. The way of working with them requires rethinking the way of teaching and learning: this approach combines empirical adequacy, authenticity, and adaptation, and the possibility of independent learner’s work. It also implies technical, theoretical, methodological, and educational support for both the teacher and the learner. The use of these corpora can be effective and interesting if it bases on a clear program and is gradual, consistent, and systematic. ua
dc.description.abstract У статті розглядаються освітні можливості використання усних корпусів для вивчення французької мови як іноземної. Аналізується застосування корпусів усного мовлення у навчальному процесі. Наведено огляд декількох корпусів усного мовлення, коротко описується їхня специфіка, тематична спрямованість, особливості роботи з ними. Даються також приклади конкретних освітніх застосувань. Аналізуються переваги, труднощі та проблеми використання корпусів усного мовлення. Наголошується, що їх використання у практиці викладання та вивчення французької мови є ефективним доповненням до традиційних освітніх технологій. Вони можуть бути використані як допоміжний матеріал, що дозволяє вчителю співвідносити цілі та методи навчання. Спосіб роботи з ними вимагає переосмислення способу викладання та навчання: цей підхід поєднує емпіричну адекватність, автентичність, адаптацію та можливість самостійної роботи учня. Він також передбачає необхідність теоретичної методичної та освітньої підтримки як для вчителя, так і для студента. Використання цих корпусних ресурсів може бути ефективним і цікавим, якщо воно ґрунтується на чіткій програмі та є поступовим, послідовним і систематичним. ua
dc.language.iso en ua
dc.publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject spoken corpus ua
dc.subject corpus linguistics ua
dc.subject French as a Foreign Language ua
dc.subject learning resources ua
dc.subject корпус усного мовлення ua
dc.subject корпусна лінгвістика ua
dc.subject французька мова як іноземна ua
dc.subject навчальні ресурси ua
dc.title The Use of Spoken Corpora for Learning French as a Foreign Language (based on ESLO, FLEURON, CLAPI, and CFPP2000) ua
dc.title.alternative Використання корпусів усного мовлення у вивченні французької мови як іноземної (на прикладі ESLO, FLEURON, CLAPI і CFPP 2000) ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics