Стаття присвячена пошуку інноваційних підходів до реалізації змісту екологічної освіти дітей дошкільного віку в закладах дошкільної освіти. Обґрунтовано різноманітні підходи до вибору змісту екологічної освіти дітей дошкільного віку, а саме: природничо-валеологічний, практичну екологію та гуманістичний підхід. Автором розкрито зміст поняття “екологічна освіта” та його складових компонентів, таких як “екологічне виховання”, “екологічна культура”, “екологічна свідомість” та “екологічно доцільна поведінка”. Актуалізовано значення екологічної освіти підростаючого покоління у добу докорінних соціально-економічних перетворень у незалежній Україні та водночас на фоні глобального погіршення стану довкілля. У статті вказано на необхідність формування людини нового типу з новим екологічним мисленням, котра здатна усвідомлювати наслідки своїх дій щодо навколишнього середовища та вміє жити у відносній гармонії із природою. Слід сформувати у дітей дошкільного віку екологічну культуру, екологічну свідомість і, як результат, екологічно доцільну поведінку. У статті проаналізовано невеликий спектр інноваційних технологій екологічної освіти дітей дошкільного віку, обґрунтовано можливості їх поєднання із традиційними методами організації екологічної освіти в закладах дошкільної освіти. Узагальнено особливості впровадження таких інноваційних технологій, як метод екологічної лабіалізації, метод екологічної емпатії, екологічна казка, ігрові навчальні ситуації, екологічний тренінг, екологічна стежина, екологічні студії та гуртки, екологічні проекти та ін. У статті приділено значну увагу ролі вихователя в екологічній освіті дітей дошкільного віку, адже саме він здійснює освітню діяльність, обирає відповідні напрями реалізації завдань екологічного виховання, сприяє формуванню природничо-екологічної компетенції дітей дошкільного віку, їх емоційно-ціннісного та відповідального екологічного ставлення до природного довкілля.
The article is devoted to the search for innovative approaches to the implementation of the content of the ecological education of preschool children in preschool education. The article substantiates the various approaches to the choice of the content of the ecological education of preschool children, namely: natural-valeological, practical ecology and humanistic approach. The author reveals the meaning of the concept of “ecological education” and its components, in particular “ecological upbringing”, “ecological culture”, “ecological awareness” and “ecological appropriate behavior”. The importance of ecological education of the younger generation in the era of radical socio-economic transformations in independent Ukraine and at the same time against the background of the global deterioration of the environment is actualized. The article points out the need to form a new type of the person with a new ecological thinking, who can understand the consequences of their actions in relation to the environment and is able to live in relative harmony with nature. The necessity to form in preschool children ecological culture, ecological consciousness and as a result, ecologically reasonable behavior. The article analyzes a small range of innovative technologies ecological education of preschool children, proved the possibility of combining traditional methods of organizing environmental education in preschool education. The peculiarities of introduction of such innovative technologies as the method of ecological labialization, the method of ecological empathy, ecological fairy tale, game educational situations, ecological training, ecological path, ecological studios and circles, ecological projects, etc. are generalized. The article pays considerable attention to the role of the educator in ecological education of preschool children, because he carries out educational activities, chooses appropriate areas of environmental education, promotes the formation of natural and ecological competence of preschool children, their emotional and responsible ecological attitude to the natural environment.