У статті висвітлене одне з актуальних питань дошкільної педагогіки. Зокрема, йде мова про необхідність використання особистісно розвивальних педагогічних технологій у роботі з дітьми дошкільного віку. Наведено результати дослідження системи підготовки вихователів закладів дошкільної освіти до використання особистісних розвивальних педагогічних технологій в своїй роботі, визначено роль та значення особистісних розвивальних педагогічних технологій у взаємодії педагога і дитини. Зроблено порівняльний аналіз традиційних і особистісних розвивальних педагогічних технологій, показані їхні переваги і недоліки в роботі з дітьми дошкільного віку.
The article covers one of the topical issues of preschool pedagogy. In particular, it is a question of necessity of use of personally developing pedagogical technologies in work with children of preschool age. The results of research of the system of preparation of educators of preschool institutions for the use of personal developmental pedagogical technologies in their work are given, the role and significance of personal developmental pedagogical technologies in the interaction of teacher and child are determined. A comparative analysis of traditional and personal developmental pedagogical technologies is made, their advantages and disadvantages in work with preschool children are shown.