У статті розглянуто проблему методичної роботи вчителя у школі як засобу розвитку його професіоналізму. З’ясовано, що методична робота у середній школі є важливою систематичною і системною роботою, спрямованою на підвищення рівня професіоналізму вчителя у міжкурсовий період. Встановлено, що для реалізації мети, завдань і змісту методичної роботи у середній школі використовують різні форми її організації. Визначено, що для ефективного розвитку рівня професіоналізму вчителів у сучасних умовах необхідно виокремити перспективні напрями в організації методичної роботи. До них ми віднесли: реалізацію завдань реформи в системі освіти; професіоналізм педагога; партнерство педагогів із різних закладів освіти; зміна функцій методичної роботи відповідно до умов сьогодення; самоосвіту; системну роботу з молодими вчителями.
The article considers the problem of methodical work of a teacher at school as a means of developing his professionalism. It was found that methodical work in high school is an important systematic and systematic work aimed at improving the level of professionalism of teachers in the period between courses. It is established that for realization of the purpose, tasks and the maintenance of methodical work in high school various forms of its organization are used. It is determined that for the effective development of the level of professionalism of teachers in modern conditions it is necessary to identify promising areas in the organization of methodical work. These include: the implementation of reform objectives in the education system; professionalism of the teacher; partnership of teachers from different educational institutions; change of functions of methodical work according to present conditions; self-education; systematic work with young teachers.